Maitohiippo? [Lipeähiippo]

Kuvasin nämä 01.11.2018 Helsingin Kivinokan vanhasta metsästä. Sammaloitunut kuusen maapuu jonka päällä näitä kasvoi runsaasti hajatuppaina usean metrin matkalla. Pääosin olivat mustanpuhuvia mutta joukossa oli joitain vaaleita tuppaita sekä myös ruskeita itiöemiä. Olen näistä päätynyt maitohiippoon ja sen tummaan muotoon nokimaitohiippoon, Mycena galopus var. nigra. Sen verran köykäisessä nämä hiippotaitoni vielä ovat että varmistus olisi mukava saada

Hei,

jos muistan oiken, niin maitohiipon tunnistus on helppoa. Kun maitohiipon jalan katkaisee, niin siitä vuotaa vaaleaa nestettä. Eli tällaista lisätietoahan tässä tarvittaisiin.

Marja

1 tykkäys

Kiitos Marja, valitettavasti en maastossa osannut tätä tarkistaa. En ole kuitenkaan löytänyt tähän mitään toista hyvää hiippokandidaattia.

Maitohiippo ei käsittääkseni koskaan kasva maapuulla; itse en ole sellaista ainakaan havainnut. Minulla tulee noista mieleen lipeähiippo (Mycena stipata). Kasvualusta ja tiheä, runsas kasvutapa sopisivat sille. Ulkonäkökin mielestäni sopii. Haju sillä olisi alkalimainen.

1 tykkäys

Nettikuvastojen perusteella lipeähiippo kyllä sopii aika hyvin.

Lipeähiipolle täältäkin kannatusta.