Yksi hiippolaji on tullut tutuksi sikäli että olen sitä jo pariin otteeseen kuvaillut ja tiedän että tämä on just tämä. Pari kuvaa kolmelta eri kasvustolta akselilta Espoo - Savo
Kaikissa biotooppi on justiinsa sama eli sammaloitunut vanha nurmikko joka puskee runsaasti niittyliekosammalta. Sellaisia parhaita nurmia helovahakkaille ja nuijakkaille ja mörskyille.
Pohdiskelujen jälkeen olen päätynyt lajiin ruohohiippo, Mycena aetites. Siitä on aika vähän ilmoitettuja havaintoja ja nekin hajaantuu jännästi Lapin ja E-Suomen välille. Voi kyllä heijastella vain lajin “harmautta ja vaikeutta” ja vähien harrastajien jakautumista alueellisesti.
Netin kuvastojen avulla tähän lajiin ei vaan saa oikein otetta ja myös laji.fin + hiippokirjan kuvastoista löytyy aika monenkirjava kattaus.
Onkohan jollakulla otetta ruohohiiposta? Tai ehdottaa jotain toista lajia? Lähinnä kait tulisi kyseeseen Mycena leptocephala mutta olen sitä pitänyt sävyltään ruskeampana ja sen jalan pitäisi olla kokonaan nukkainen ja lisäksi se suosii puulla kasvamista, kun tällä kuvani lajilla jalka on sileä ja vain huipusta hieman pruinainen ja nimenomaan niittyliekosammalen kanssa sitä löytää. Tai voihan olla että olen jonkun hiippolajin tässä kokonaan missanut vaihtoehdoista.
Minulla on pahvilaatikko täynnä näytteitä ja voi olla tästäkin jotain, tai sitten ei.
Mycena leptocephala on kyllä aika monimuotoinen, mutta olen kuvitellut että sen tunnistaa melko varmasti kloorintuoksusta. Mycena aetites taas on lähes tuoksuton tai ei ainakaan tuoksu kloorilta. Tämä aetites on jäänyt itsellänikin vähän katveeseen, kun sillä ei ole mitään selviä erikoistuntomerkkejä. Hyvin paljon tuon tyyppistä kasvaa kyllä ihan omalla pihallani, harmi kyllä ei tänä vuonna jolloin olisi ollut tilaisuus laittaa sitä sekvensoitavaksi. Ja hiippokirjahan sanoo sitä yleiseksi Norjassa.
en oikein luota omiin haju- ja maku havaintoihin. Niin monta kertaa joutunut ihmettelemään että mites tää ei nyt tuoksu taikka ole polttava tms. Jotain hajuja/makuja kyllä huomaan helposti mutta jotain toisia en kait juuri lainkaan. Jonkin verran näistä osunut tutkimuksiakin silmiin ja voi olla että on aika suuria eroja ihmisten välillä siinä aistittavassa “haju/maku maailmassa”. Joiltain puuttuu esim karvaus makupuolelta miltei kokonaan etc.
M. aetites/leptocephala pitäis kait olla suht helppo saada skoopissa erilleen. Täytyy koittaa skoopata pari jos tulee vielä vastaan tai näyte löytyy jostain pussista. Siihen asti laitan nuo alustavasti kansioon M. aetites, ellei joku nyt vielä tarjoa parempaa nimeä.
edit. Tähän voisi vielä lisätä samantapaisena lajin Mycena flavescens, rikkahiippo. Se on huonosti tunnettu DD/NE laji josta on pari täppää kartalla.
Muunteleva laji “Occuring in mossy lawns, on moss-covered tree trunks, among vegetable debris under deciduous trees, and on fallen needles in coniferous woods”.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.