Määritys meni maastossa ohimennen metsänokiperhoseksi, mutta kuvan perusteella aivan idännokiperhosen näköinen. Joku värimuunnosko metsänokiperhosesta?
Kuvattu tänään (3.7.2024) Oulussa.
Valitettavasti alapuoli jäi kuvaamatta.
Eiköhän tuo ole ligea. Laji vaihtelee jonkin verran. Laji.fi euryale havainnoissa on häikkää. Tietääkseni Suomesta ei ole varmistettu kuin Lieksan yksilö.
Kiitos vastauksesta. Netin syövereistä selatessani kuvia ja artikkeleita, niin molemmilla lajeilla vaihtelu näyttää olevan suurta. Yleissilmäykseltään tuosta tuli mieleeni myös tuo idännokiperhonen.
Tässäpä vielä “selitys” miksi ajatus kääntyi myös idännokiperhoseen. Kuvapari joista toinen kuvaamani ja toinen ulkomailta (netistä) idännokiperhonen.
Ilmeisesti idännokiperhosta ei voi kovin varmasti/helposti tunnistaa maastossa🧐
Varsinkin täällä idässä liukumaa euryalen suuntaan tuntuu olevan paljon. Itsekin innostuin kovasti ensimmäisten erikoisempien kanssa, mutta tarpeeksi yksilöitä nähtyäni olen jättänyt euryalen hautumaan. Olen itse nähnyt yksilöitä, joissa on suurin osa, jopa kaikki euryalen tuntomerkit. Mutta jopa genitaaleista tämä ei tunnu yksiselitteiseltä. Meillä on paljon yksilöitä, joilta puuttuu täpliä. Itselläni on tallessa yksilö, jossa ei ole yhtään täplää yläpuolella. Lisäksi on useita hyvin pieniä, tesmaperhosen kokoisia, ja sellaisia, missä ligean takasiiven valkoinen viivanpätkä siiven yläreunassa onkin euryalen tapaan keskellä siipeä. Se, että alapuolella punainen alue yltää siiven tyveen, on aivan tavallista. Se on kieltämättä mielenkiintoista, että näitä potentiaalisimpia yksilöitä on juuri euryalen tyypillisillä esiintymiskohdilla, sekametsien lehtomaisilla kohdilla. Lieksan yksilö on vähän ristiriitainen sekin, se on liian iso, liian myöhäinen ja väärältä vuodelta… ali
Ai niin, jos noita kuvailee, hyvä olis yrittää saada kuva myös alapuolelta. ali