Jyväskylä 18.7.2024
Yli vuoteen ei ole kukaan tätä kommentoinut. Tein oman määritykseniAhoheinäsirkka – Chorthippus biguttulus ja laitan laji.fi:hin. Korjatkaa, jos meni väärin.
Aikanaan kun näitä määritin, en oppinut erottamaan ajo- ja ketoheinäsirkan naaraita. Ja naaraalta tämäkin vaikuttaa vaikka peräpää ei ihan näy. Miten päädyit ahoon? Se on niistä kahdesta harvinaisempikin.
Kuvia katsomalla - huono vastaus, tiedän. Jotenkin erilainen kuin aiemmin näkemäni ketoheinäsirkat. Silmien sijainti yms. Minulla on laji.fi:ssä molemmat lajit - en muista onko täällä foorumilla määritetty vai onko omia. Olosuhteet kuivalla pihalla käy molemmille - harvinaisia perinneympäristön lajeja on perinnebiotoopillani, joten en harvinaisuuden perusteella menisi määrittämään.
Pitäisikö siis laittaa aho- tai ketoheinäsirkka? Miten laitan laji.fi:hin? Kokoan mahdollisimman paljon ja laajasti kuvaamiani lajeja laji.fi:hin. On ollut puhetta Jyväskylän yliopiston tutkijoiden kanssa, että voisivat tulla tekemään tarkemman tutkimuksen jossain vaiheessa. Oma listani on “porkkanana”, että tulisivat. (Edit: En pyri “löytämään” harvinaisuuksia, vaan varmistettuja havaintoja.)
Nuo siis itse keksittyjä tuntomerkkejä. En ota kantaa onko joku niistä toimiva, yleensä kannattaa lukea mitä hyönteistieteilijät ovat saaneet selville. Tuntomerkin toimivuuden selvittäminen kun usein vaatii isoa määrää varmasti oikein määritettyjä vertailuyksilöitä.
Ennen kotimaista kirjaa muistelen (90-luvulla) laskeneeni näiden sisäreisinystyjen määriä (vihreän kirjasarjan tietoa) mutta se oli hankalaa mikroskooppihommaa, niin aattellin jos olisit tietoinen jostain uudemmista ohjeista. Koiraathan eroavat aika helposti etusiiven etureunan muodosta, kunhan on oikeassa lajiparissa.
Ja kiva juttu, jos saat yliopistoväkeä mukaan!
Muutin tämän havainnot Lajiin lajiryhmätasolle. Muita havaintoja en muuttanut, koska en voi muistaa onko ne joku muu määrittänyt. Vai mitä olet mieltä, pitäisikö ne kaikki keto- ja ahoheinäsirkat muuttaa lajiryhmätasolle?
En tietysti voi ottaa niihin yleisemmin kantaa katsomatta kuvia. Ja muutenkin, mä en ole näiden kanssa mikään hyvä asiantuntija. Koiraiden perusteella voisi kuitenkin koettaa selvittää esiintyvätkö molemmat lajit paikalla.