Mikä lehtikärsäkäs?

Hei!

Mikähän tämä tänään havaittu lehtikärsäkäs on?

Lajitietokeskuksen mukaan Phyllobius lehtikärsäkkäitä on yhdeksän, joista kolmesta löytyy kuvaa

Mielestäni tämä on nokkoslehtikärsäkäs Phyllobius pomaceus, onko?

Tonttila, Lahti 21.6.2022

Et pahastune, Annakaisa, vaikka liitän tähän samaan viestiin niin ikään tänään kuvaamani vihreän kärsäkkään. Minun mielestäni tämä kimaltelevan kiiltävä otus on Phyllobius argentatus, viherlehtikärsäkäs. Olisi mukava saada selville, onko niin. Aiemmin olen kuvannut sinun kuviesi kaltaisia ja omatoimisesti nimennyt ne tällä samalla nimellä, mutta nyt heräsi epäilys. Ne saattavatkin olla juuri nokkoslehtikärsäkkäitä. Seuraan tätä viestiä ja tutkailen lisää niitä entisiä kuviani. Toivottavasti me molemmat saamme asiantuntijoiden kommentteja.


Joensuun Kiihtelysvaara 21.6.2022

Juu, toivotaan että meille molemmille löytyy tunnistusta ja varmistusta asiantuntijoilta. Viherlehtikärsäkäs näyttäisi olevan yleisempi, ja tuo sinun kuvassasi oleva otus voi hyvin sellainen ollakin, jokseenkin säihkyvä ja kiiltävä. Minun live havaintoni tänään oli jotenkin mattapintaisempi ja haaleampi ja vaaleanvihreä ja minusta se näytti nokkoslehtikärsäkkäältä. Mutta varma en voi olla eikä verrokkia ole joten toivotaan että otuksille löytyisi määritystä. :beetle:

Mukavaa ötökkäkesää muuten :shamrock: :microbe:

1 tykkäys

Oon samaa mieltä määrityksistä. Pomaceus on tummajalkainen ja jotain muodossa on paremmin sinnepäin. Parhaiten otusten yleismuoto olis kyllä hahmotettavissa jos joku kuva olis suoraan yläpuolelta päin.
Pomaceus on muuten huomattavasti suurempi kuin argentatus/maculicornis

Mukavaa, että osallistuit ja autoit meitä, Juha! Minun osaltani kaikki aiemminkin kuvaamani ovat argentatuksia, pituudeltaan noin 5 mm ja vaaleajalkaisia. Maculicorniksella taitaisi olla ainakin pitemmät tuntosarvet. Pomaceuksen pituudeksi netistä löytyi 7-9 mm.

Hei!

Kiitos Juha määrityksestä! Mukava että ötökkä varmistui. Tämän nokkoslehtikärsäkkään havaitsin ilta-aikaan siirtolapuutarhan liepeiltä. Nopea oli liikkeissään ja pusikon laidalla, en ihan päässyt kuvaamaan lähempää ja ylhäältä. Näitä oli itse asiassa kaksi liikkeellä, toista en onnistunut kuvaamaan. Kooltaan ne oli pikkuisia, n 1 cm kokoluokkaa.

Täytyypä katsoa jos näkisi näitä uudemman kerran. Tämä oli mielenkiintoinen havainto minulle, kirjaan Vihkoon. Kiitos!

Jos koko oli 1 cm luokkaa, niin sehän on iso kärsäkkääksi! Nokkoslehtikärsäkkään koko on yleisimmin 7-9 mm, joten sekin vielä vahvistaa sinun havaintosi oikeaksi. :+1:

1 tykkäys

Mun määritysvarmuus kuvista on aina pikkaisen kysymysmerkillä kun olen opetellut lajit mikroskopoimalla. Toivottavasti meni oikein ja olkaa kriittisiä ja tehkää lisää havaintoja :blush:

2 tykkäystä