Ei varsinaisia tuntomerkkejä. Lähes yksvärisen musta. Onko nuo vaaleammat alueet likaa vai siitepölyä? Ainut seikka joka kiinnitti huomioni on tuo takaselän etureunan suoruus.Ehkä myös tavallista pidemmät tuntosarvet? Kokoa otuksella noin 10-12 mm. MIkä mahtaa olla?
Tälläisestä tulee ekana mieleen lähinnä Brachyderes incanus, tämä vain ehdotus
Kyllä minä mäntykärsäkästä tähän sovitin. Tuo takaselän muoto ei vaan sopinut. Ehkä näissäkin löytyy epämuodostumia? Tosin kuvia sellaisista ei ole.
Komppaan, Kari, sinua, että harmaamäntykärsäkäs (Brachyderes incanus) tämä ei takaruumiin muotonsa puolesta voi olla. Eikä kyseessä ole epämuodostuma. Jalkoja tosin puuttuu… Minulle tulee tästä mieleen ikäloppu ja reissussa rähjääntynyt Phyllobius -yksilö. Lähes musta pohjaväri on tullut esiin, kun pintakarvoitus on kulunut pois. Nuo harmahtavat ovat sen jäänteitä. Voisiko mahdollisesti olla omenanlehtikärsäkäs (Phyllobius pyri)? Niitä näyttää olevan tavanomaisen ruskean lisäksi myös tumman harmaita.
Katsoin niitä ja Polydrusus porukkaa ovat vaan järjestään pienempiä
Minä taas en ottanut Karin kokomääritelmää todesta. Tuntui “kalavaleelta”…
Ei ollu kalavale. Kuvasin hetkeä aikaisemmin tukkimiehentäin, kyllä tämän koko oli samaa luokkaa.
Ethän suuttunut vitsistäni, Kari? Sen vuoksi kalavale -sana oli sitaateissa ja emoji vielä vahvistuksena. Tarkoitus ei siis ollut moittia sinua valehtelijaksi, vaan kalamiehillähän kuulema vonkaleiden mitat ihan luonnostaan ilmaistaan vähän totuutta isompina. Ehkä tuo minun heittoni ei sittenkään ollut ihan asiallinen… Mutta todellakin 10-12 mm omenanlehtikärsäkkään kooksi olisi hurjan iso! Omat kokemukseni ovat sellaiset 5-7 mm luokkaa. Tarkistin nyt netistä, mitä eri sivustot antavat Phyllobius pyrin mitoiksi: 4,7-7,5 mm, 4,8-7,7 mm, 5-6,5 mm, 5-8 mm… Eli siinä tapauksessa, että kokomääritelmäsi pitää paikkansa, tämä ei voi olla omenanlehtikärsäkäs.
Löysin kuvan mustasta Phyllobius pomaceu yksilöstä, mitaksi mainitaan 7-10mm, tosiaan nämä vihreät muuttuvat enemmän tai vähemmän mustiksi kulumisen jälkeen, voisiko olla kenties se?
En suuttunut. On ilo lukea näitä viestejäsi jotka ei rajoitu yhteen lauseeseen.
Väri tietenkin voi tukea ehdotusta. Edelleen minua mietityttää tuo takaselän etureunan muoto. Tietenkin kuvakulma saattaa aiheuttaa harhan, mutta ei näytä todennäköiseltä. Jäänee ratkaisematta.