Harmaamäntykärsäkäs? [Ei. Mutta mikä sitten?]

Voisiko tämä olla Brachyderes incanus ? Värit näyttävät vaihtelevan valaistuksen ja yksilöiden välillä, joten kaikki mallit eivät olleet lainkaan harmaita. Tuntomerkkeinä havaitsin koon ja habituksen, “polvien” (Vai mitä ne ovat?) tumman täplän sekä silmän ja tuntosarven tyven tumman viirun. Mäntymetsikkö on myös äärellään, mikäli suomalainen nimi olinpaikkaan viittaa.

Joensuun Kiihtelysvaara 23.5.2019

Ei ole Brachyderes incanus joka on 8-11 mm pitkä, lyhyt ja leveäkärsäinen, yksivärinen harmaa tai harmaanruskea kuoriainen jonka peitinsiivet ovat pitkänsoikeat, olkakulmattomat. (Saalas)
Katso kuvapankista mallikuvat.

Kiitos, Pentti, tiedoista. Juu, ei tämä noin suuri ollut, vain 5-6 mm enintään. Olen tosi paljon eri sivustoja selannut ja pohtinut jo tuntikausia. Jään vähäksi aikaa huilimaan, mutta otan mielelläni ehdotuksia vastaan! :upside_down_face:

Polydrusus?

Jyri, Polydrusus pilosus eli karvasuomukärsäkäs oli pitkään toisena vaihtoehtonani, mutta hylkäsin sen, koska tällä minun yksilölläni oli niin paljon tummemmat jalat kuin verrokeilla. Myös tuntosarvet vaikuttivat paksummilta, vaikka ne muuten sopivat. Myös selkä tällä on mielestäni eri tavalla kirjava. Koko täsmää hyvin. En oikein tiedä, miksi sotkeennuin tuohon Brachyderas incanukseen… Olin kai lopulta jo hyvin väsynyt… Mahtaisiko pilosus sittenkin olla sopiva nimivalinta? Muut Polydrusukset eivät minun mielestäni ole parempia vaihtoehtoja.

Cervinus olis minun mielestä jopa parempi vaihtoehto, mutta havaintoja kovin niukasti, P. pyri sopisi värimaailman puolesta hyvin mut ilmeisesti sillä on aina tuo valkoinen piste ja kokoakin taitaa olla liikaa.
T:Jyri

Olen yhä yrittänyt löytää ratkaisua tähän ongelmaan. Tämänpäiväisen runsaan Phyllobius pyri-havaintoni perusteella olen taipuvainen ajattelemaan, että tämä yksilökin on P. pyri, vaikkei sillä sitä valkoista suomukilpeä selässä olekaan. Onhan se voinut kulua pois iän myötä tai jossain hankauksessa. Englanninkielisessä Wikipediassa kerrotaan, että P. pyrin koko on 5-6,5 mm välillä. Se sopii. Siinä myös mainittiin, että joskus tämän lajin tuntosarvet ja jalat voivat olla kokonaan mustat - kuten tällä on - ja sehän tässä on hämännyt kovasti ennen tätä tietoa. Kuvasin kumpanakin päivänä täsmälleen samassa paikassa pihan perällä vuohenputkilla. Ehkä nekin kelpaavat ravinnoksi omenapuiden puutteessa. :slightly_smiling_face:

Lopetan pohtimiseni tähän, mutta otan tietenkin vastaan mielipiteitä, jos joku niitä haluaa kertoa.