Mikä lude?

Pystyykö tästä epätarkasta kuvasta sanomaan mikä pieni lude tämä on? Ukon- tai koiranputkiainen? Ruovesi, 2.7.2026, puutarha, muistaakseni lipstikan lehtihangassa.

Jompikumpi. Olen kuvannut molempia. Sekin on jo haasteellista, kun ovat niin pienen pieniä. Huomasin omia kuviani tutkiessani, että olen tainnut summassa nimittää näitä sillä erolla, että ukonputkiaisella olisi pikkukilvessä vaalea vaakasuora alue, kuten sinunkin kuvasi luteella. Mutta ei se varmastikaan ole mikään oikea peruste… :thinking: Olen vain tällainen luonnosta ja valokuvauksesta kiinnostunut maallikko.

Kysyin tekoälyltä, mitä mieltä se on näiden erosta ja sain vastaukseksi:
" Ukonputkiaisen (Orthops kalmii) ja koiranputkiaisen (Orthops basalis) erottaminen toisistaan ulkonäön perusteella on erittäin haastavaa. Ne ovat molemmat pieniä, pitkänomaisia ja kirjavia kunniakasviluteita. [1, 2, 3, 4] (Mikähän mahtaa olla kunniakasvi? :roll_eyes: )

Luotettavin tapa lajien erottamiseen maastossa ja valokuvista liittyy tuntosarvien mittasuhteisiin sekä yleiseen väritykseen:

Tärkeimmät ulkonäköerot

• Tuntosarvien kolmas jaoke: Tämä on selkein rakenteellinen ero.
    • Orthops kalmiilla tuntosarven 3. jaoke on selvästi lyhyempi (yleensä alle kolmasosa pään leveydestä).
    • Orthops basaliksella se on huomattavasti pidempi (aina yli kaksi kolmasosaa pään leveydestä). [1, 2]
  • Väritys ja tummuus:
    • Orthops basalis on yleensä suvun lajeista tummin ja voimakkaammin kuvioitu. Sen koirailla on usein pikkukilvessä (scutellum) kolme selvää vaaleaa täplää.
    • Orthops kalmii on usein hieman vaaleampi tai sen tummat kuviot ovat jakautuneet eri tavalla, mutta väritys vaihtelee yksilöittäin paljon. Kumpikaan näistä kahdesta lajista ei kuitenkaan koskaan vivahda vihreään, toisin kuin suvun kolmas laji, litempi Orthops campestris. [1, 2, 3, 4]"

Tekoälyn päätelmät perustuivat mielestäni luotettavan oloisiin sivustoihin. Nyt sitten vain tuntosarvien kolmansia jaokkeita tutkimaan! :wink:

2 Likes

Kiitos vinkeistä. Ainakin olin oikeilla jäljillä ukon-koiranputkiaisarveluissa. Tästä rohkaistuneena ryhdyin nyt tutkimaan tarkemmin noiden kahden lajin eroja kirjasta “Suomen luteet”. Siellä sanotaan näin:

Koiranputkiainen: Tavallisesti tummasävyinen, jolla coriumin tumma kuvio on yleensä leveälti kiinni clavuksessa. (onneksi kirjan alussa on kaavakuva, josta meikäläinen maallikkokin ymmärtää, mikä on corium ja mikä clavus.)

Ukonputkiainen: Tavallisesti kauniin kontrastikas laji, jolla coriumin musta kuvio on yleensä irti clavuksesta. Etuselkä on tummien kohoutumien ja takareunan laikkujen välistä yleensä yhtenäisen vaalea.

Lisäksi todetaan, että molemmilla lajeilla cuneuksen kärkipuoli on tumma. Eroja on myös naaman kuvioissa (mutta niitähän ei tästä kuvasta näe). Tuntosarvien jaokkeista ei puhuta mitään.

Tämän perusteella uskaltaisin määrittää tämän ukonputkiaiseksi.

1 Like