Tämä “keltasydäminen” on minulle uusi ludelaji. Lähinnä tämän näköisiä löysin lehtokauluslude
(Grypocoris sexguttatus) -kuvista. Tosin minun kuvassani vaalean ruskeana näkyvät alueet olivat yleensä keltaisia, kuten muutkin vaaleat kuviot. En kuitenkaan löytänyt mitään muuta vaihtoehtoa. Tietääkö joku teistä?
Kiitos, Raimo! Kun viestisi kilahti, olin juuri tutkailemassa koiranputkiaisia, joita olen kuvannut aiempina vuosina. Seuraavaksi olisin siirtynyt ukonputkiaisiin. En tyytynyt tuohon ensimmäiseen ajatukseeni myös jalkojen raidallisuuden vuoksi. Hyvä, että näin vahvistit lajin - sillä ukonputkiainen se melkoisella varmuudella on. Mutta mikähän tämä samasta kasvista muutamaa tuntia myöhemmin kuvaamani sitten on? Onko sama laji, vaikka kaulus on erilainen? Taitaa olla…
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.