Mikä mahtaa olla? [Coenagrion hastulatum]

Moi, jokin tässä mättää, en saa oikein otetta, kuvattu 23.5.2016 Pyhärannassa.


T:Jyri

Kyllä tämä minun mielestäni on selkeästi “vain” keihästytönkorento, koiras (Coenagrion hastulatum).
Nyt kun foorumille ovat tulleet mukaan myös “vanhat” korentotietäjät Petro ja Rane, niin toivottavasti tekin voisitte kommentoida tätä.

Morjens Harri pitkästä aikaa ja muut korentoharrastajat, mielestäni vaan oli vähän ihmeellisen näköinen tuo toinen jaoke ja silmääni näytti kovin isoilta noi “täplät” tuli mieleen et oisko kuroutunut irti alaosastaan kuten jollain lajilla muistaakseni joskus on, mut varmaan olet oikeassa taas.
T:Jyri

Tervepä taas Jyri. Niin se todellakin syksy ja talvi meni, ja muutaman viikon kuluttua päästään jo tositoimiin korentojenkin kanssa. Upeaa, eikö olekin!
Kun en tuossa ensimmäisessä kommentissani perustellut millään lailla näkemyksiäni, niin teen sen nyt. Katson kuvassasi olevan keihästytönkorennon, väreiltään vielä hieman kypsymättömän nuoren koiraan. Mainitsemasi 2. jaokkeen kuviointi vaihtelee. Kuvion tyviosa voi jopa puuttua, ja tällaisessa sivukuvassa se ei välttämättä edes näy, vaikka sellainen ohuena olisikin. Tämän olen havainnut myös omissa keihästyttökuvissani. Kuvio saattaa jossain määrin joskus muistuttaa jopa kuutytönkorennon vastaavaa. 3. jaokkeen tyypillinen keihäänkärkikuvio näkyy sivukuvassa juurikin tuollaisena, kuin se sinunkin kuvassasi on. Muiltakin osin takaruumiin tumman ja vaalean värin muoto ja jakautuminen sopii juuri keihästytönkorennolle. Tässäpä nämä olennaisimmat näkemykseni ja perusteluni lajin suhteen pelkän sivukuvan perusteella

t:Harri.

1 tykkäys

Kiitos, kausi alkoi edellispäiväisellä idänkirsikorennolla, mulla jostain syystä nuo sinisen ja mustan alueet vaikeita hahmottaa ja jos on hiukankin erilaiset kuviot niin rupee tökkimään pahasti, no sen oppinee vaan kuvaamalla pirusti “tavallisiakin” lajeja ja vertailemalla, kun vaan aika riittäis.
T:Jyri