Olisiko peräti ... Kuutytönkorento


Tämän kuvan olen aina ohittanut, että se olisi epäonnistunut keihästytönkorento. Nyt huomasin, että tällähän on vaaleat silmät, eikä suinkaan sinivihreät. Lisäksi takaruumiin ylin kuvio on ennennäkemätön.
Minulla ei ole kuutytönkorennon kuvaa, vaikka on kymmenittäin keihästytönkorentoja. Veikkaan siis tätä korentoa … kuutytönkorennoksi (Coenagrion lunulatum). …Mitä mieltä?

Kyllä tämä keihästytön korento on, joskus nuo takaruumiin jaokkeiden kuviot ovat vaan epämuodostuneita.
Silmien väri ei ole tuntomerkkinä hyvä korennoilla.
Tytönkorentoja määritettäessä tuntomerkkeinä ovat jaokkeiden kuviointi, kylki/olkajuovat, kaulus ja pään kuviot. Joillakin voi olla siipitäplät poikkeavat.

Etsin mahdollisimman hyviä kuvia kuutytönkorennosta. En voi niitä esittää tässä, koska ne eivät ole minun omia. Suurentelin ja vertailin kuvia. Pienet yksityiskohdat sopivat täydellisesti kuutytönkorentoon. Silmien väri on se, joka heti pistää silmään. Sitten ovat kaikki nuo tummat täplät. Ned sopivat täydellisesti kuutytönkorennon koiraaseen. Ainut hieman poikkeava kohta värityksessä täplien pituus, siellä takana pienimmillään ja ne suurenevat etupäähän mentäessä, aivan oikein, mutta ne ovat tällä vain yleisesti keskimääräistä pienempiä. Minusta tämä sopii täydellisesti kuutytönkorenn on koiraaksi! Mitä mieltä muut? En ole mikään erikoisasiantuntija - vertailin vain!

Takaruumiin vaaleat täplät suurenevat eteenpäin mentäessä. Sekin on aivan oikein!

Kyllä Katriina antoi hyvän vastauksen. Kyllä tuo keihästytönkorento on.

1 tykkäys

Coenagrion-suvun meillä esiintyvistä lajeista keihäs-, taiga- ja kuutytönkorennolla on aikuisena vihreät silmien alapuolet. Ottamassasi kuvassa takaruumiin toisen jaokkeen kuvio on keihästytönkorennolle vielä suht tyypillinen, muttei kaikkein yleisin. Kuviossa voisin kuvitella näkeväni myös pikarin jalan, muttei senkään puuttuminen tästä tekisi mitään muuta kuin keihästytönkorennon. Takaruumiin kuviot, mustan ja sinisen suhde, on kuin suoraan Dragonflies of Britain and Europe (Dijkstra & Lewington) -kirjasta, kuutytönkorennolla on paljon enemmän mustaa takaruumiissaan kuin keihästytönkorennolla. Lisäksi kuvasi yksilöllä on keihästytönkorennon kaulus, se on kuutytönkorennolla täysin erilainen.

Alla ensin kaksi kuutytönkorentokoirasta, viimeisenä keihästytönkorento. Nämä kaikki ovat tyypillisiä yksilöitä. (Kuvat omia.)

1 tykkäys

Mahdollisesti niin! En ole asiantuntija, minä katson vain esim silmien väriä ja täplien muotoa kaikkialla. Paljon ainakin on samaa kuin kuutytönkorennossa! Kaipa pitää asiantuntijoita uskoa, vaikka omat havainnot eivät sitä aina tue!?