Olisiko isolampikorento?
Vois olla isolamppari mutta on se täplälampparikin mahdollinen. Tuo on vaikea pari määrittää ellei satu olemaan vanha koiras kyseessä tai naaras kädessä… Täplälamppari on aika vähälukuinen laji ja rauhoitettu myös eli ei saa pyydystää. Ehkä joku uskaltaa lajin tuosta määrittää, mutta en nyt oikein tiedä mistä tuossa voisi saada varmasti lajin kiinni. Paras olisi seurata paikan lamppareita josko joku vanha koiras siellä lentelisi.
Tosi mielenkiintoisen näköinen yksilö! Kuten Henri jo kirjoitti, niin sekä isolampi- että täplälampikorento ovat mahdollisia. Varmuuden saamiseksi pitäisi genitaalit tutkia.
Itse olisin mututunteella valmis hyväksymään tämän täplälampikorennoksi. Minulla itselläni on varsin vastaavanainen kuva viime toukokuulta täältä Vihdistä (28.05). Olin harkinnut jo aikaisemmin sen laittamista foorumille pohdittavaksi, mutta liitän sen nyt tähän ketjuun. Kyseessä naaras, jolla voimakasta koirasväritystä, kuten tässä toisessakin kuvassa on tilanne. Tällaista yksilöä en ole koskaan aikaisemmin tavannut. Lammella, jolta tämä minun ottamani kuva on, elelee muutamia täplälampikorentoja, joita olen parina kesänä kuvaillut, mutta en tällaista koskaan aikaisemmin! Sami Karjalainen oli valmis pitämään tätä yksilöä täplälampikorentona, joskin totesi, että myös isolampikorento on mahdollinen.
Olisi mielenkiintoista saada lisänäkemyksiä näihin molempiin yksilöihin.
Itse ajattelin myös täplälampikorentoa kirkkaan yleisvärityksen ja melko isojen täplien perusteella. Sitten taas ruumis vaikutti hieman paksulta täplälampikorennoksi? Eli isolampikorento ja täplälampikorento olivat oman harrastajakokemukseni mukaan mahdollisia vaihtoehtoja. Kaikki kuvat on otettu 25.5.2016 alueella, josta on valtatien yli parisataa metriä täplälampikorennon esiintymisalueelle, jossa on myös isolampikorentoja. 2 uutta kuvaa.
Isolampikorento on tuo pääkuvan otus. Täplälampikorennolla ei ole koskaan punainen tuo seiskajaokkeen täplä. Lisäksi takaruumiin täplät ovat eri muotoisia. Haroran kuvassa on täplälampikorento, johon voi verrata.
Kiitokset Petro kommenteistasi tämän minunkin korennon osalta. Ihmettelin alunperin tuota koirasväritystä, jota en aikaisemmin ollut nähnyt enempää täplälampi- kuin isolampikorennollakaan. Nyt havaitsin, että mm. Korentowikistä löytyi Rane Olsenin ottama kuva viime toukokuulta (Eura, Koskeljärvi 26.05.2018) koirasväritteisestä isolampikorentonaaraasta. Tuossa minun ottamassani kuvassa mielestäni tuo naaraan melkoisen jämäkkä vartalo, tummat siipitäplät ja toki nuo takaruumiin täplätkin puoltavat täplälampikorentoa. Toisaalta “Epäilevä Tuomas” kalvaa mieltä, koska tuolla minunkin kuvaamallani yksilöllä toki punerrusta näkyy selkätäplissä. Seitsemäs täpläkin punertaa jo suurelta osin aika lailla. Tulee se tuntu, että nuori isolampikorentonaaras on kehittämässä itselleen täydellistä koirasväritystä. Lopullinen varmuus lajista olisi tainnut edellyttää geneitaalien tutkimisen.
Pääkuvan otin alueella, josta on parin sadan metrin matka valtatien yli paikalle, jossa on esiintynyt täplälampikorentoja vuosittain vuodesta 2011 alkaen. Pääkuvan ottopaikalla en sen sijaan ole tuona aikana koskaan tavannut täplälampikorentoa, joten sekin tukee Petro Pynnösen määritystä. Kiitos kommentoijille!