Tässä samalla kameralla otettu kuva seeprahypykistä ja sitten mielestäni ssmoilla säädöillä muurahaiseata pajulla. Muurahainen pajulla on selvästi ylivalottunut enkä parempaa saanut. Oisinko sitten kuitenkin sohaissut valotussäädintä kun muurahaisesta pajulla tuli noin valottunut. Tässä vielä kameran säätönappulat. Ja kamerakaupassa oon kysynyt mistä valotus säädetään mutta enhän mä muista. Laitan vielä kamerasta tarkat tiedot mikä kamera ja objektiivi. Kuhan ehin siihen vaiheeseen.
Seeprahypykistä tuli siis paljon parempi kuin muurahaisesta mutta voisi sekin mielestäni olla vielä tarkempi.
Voisit jatkossa tarkentaa käsisäädöllä.
Eli säädänkö käsin niin että pyöritän objektiivia, oletan?
Voishan sitä koettaa sarjakuvausta(ei tärähtele niin paljon)
Tietokoneessa yleensä on ilmainen kuvankäsittelyohjelma jolla valotusta voi entrata tiettyyn rajaan saakka
Kun mä oon ihan alussa tässä järjestelmäkameran opettelemisessa niin en tiiä mitä mikäkin numero näytössä kuvaa. Siksi en osaa katsoa ISO-arvoa, aukkoa enkä suljinaikaa saatika sitten että tietäsi mistä niitä säädetään just mun kamerassa.
Noit kannattaa ottaa ensimmäisenä haltuun sekä valotuksen korjaus. Harjoittele kuvausta ensin vaikka kasveilla erilaisissa valoissa. Myös vakaaseen kuvausasentoon on syytä kiinnittää huomiota.
Itse lähtisin kokeilemaan näillä säädöillä:
- Kuvausmode A, jolloin kamera säätää valotusajan. Tarpeen mukaan korjataan valotusta valotuksen korjauksella. Nyrkkisääntönä on, että valotusaika on 2x kakkulan pituus. Eli sulla vähintään 120/s
- Tallennusmuoto RAW
- ISO 800
- Aukko f8
- Jatkuva tarkennus
- Yksi tarkennuspiste (keskimmäinen)
- Kuvanvakaaja päälle
Edit.
- Valkotasapaino Auto
Oke. Saako tosta kameran kuvasta selvän että mikä kameran nimi on ja objektiivin nimi? Mun seuraava tehtävä on tarkistaa laittamieni kuvien tiedoista onko valotussäädöt samat noissa. Jos on niin täytyy oppia säätämään valotus auringonpisteessa olevaan makrokohteeseen. Mulla on paljon onnistuneita makrokasvikuvia tällä kameralla jo mutta huomasin että vielä tarvitaan taitoja säätää valotus auringonpaisteessa ötökkää kuvatessa.
Joo, kameran ja kakkulan merkki ja malli selviää kuvista.
Kokeile kuvata A:lla, nyt kamerassa on P. Ja opettele kuinka valotuksenkorjausta käytetään.
Kokeilin muuttaa nyt A:han eli se on automaatti eikö niin? Eli pitäisi säätää valotus automaattisesti. No kokeilin kuvata taas jotain auringossa istunutta kärpästä mutta ottaa liikaa valoa silti. Ja vsihdoin nyt vaan tohon aiutomaattiin, en tehnyt muita muutoksia.
Sitten yritin katsoa muurahaiskuvan päivämäärän. Siirsin kuvan alunperin läppärille joten alkuperäinen versio on siellä. Kuvan tiedoissa lukee kuitenkin että kuvausaika olisi joulukuu. Ei ole totta. Kuvasin sen nyt kun lumet oli melkein kaikkialla täällä Karjaalla sulaneet. Eli mikä vika kun läppäri näyttää päivämäärän kuvan tiedoissa väärin? Oisko aika vaihtaa läppäri vai miksi tällainen vika?
A säätää valotusta automaagisesti, mutta sitä pitää monesti hienosäätää valotuksenkorjauksella. Omassa Canonissa olen laittanut sen takarullaan, josta sitä on helppo säätää.
Sun pitää laittaa kameran asetuksista päivämäärä ja kellonaika oikein. Läppärissä ei siis ole vikaa
15 = valotusaika
F5.6 = aukko
+1.7 = valotuksen korjaus
Ja kumpikin (aika & aukko) ovat siis oikeasti 1/ näytetty arvo, eli suurempi arvo antaa pimeämmän kuvan … ja ajan kohdalla vähentää tärähdyksen vaaraa ja aukon kohdalla lisää syväterävyyttä. Jälkimmäisen toinen puoli on se että liian suuri arvo pehmentää kuvaa.
Jos tuo +1.7 on ollut niitä ongelmakuviakin ottaessa päällä, niin siinä on erinomainen selitys ylivalottumiseen. Lähtökohtaisesti sen kannattaa olla 0 tai ehkä -0.3, jos haluaa vähän vähentää puhkipalamisen vaaraa. Muiden arvojen käyttö on riippuu sitten kuvaustilanteesta ja halutusta kuvasta.
Kiitos selityksestä. Nyt ymmärrän kameraani. Pitääpä vähän säädellä sitä sitten.
Nyt löysin suomenkielisen, kaikenkattavan ohjeen mun kameralle netistä. Kokeilin nyt tulla ottamaan uudestaan muurahainen pajulla-kuvaa mutta automaattivalotus ei ainakaan toimi. Etsi nyt ohjetiedostosta valotuksen säätämisen ja sitten vain kokeilen.
Tosin hetki taitaa vielä mennä näyttöruudun kuvakkeisiin perehtymiseen.