Mikähän kukkakasvi kyseessä? [linnunkaali]

Hei!

Meidän perheen vanhan omakotitalon puolivilliintyneelle pihalle on tupsahtanut tänä vuonna tällaisia kasveja useampi noin 1,5 metrin säteellä toisistaan. Korkeutta nyt muistiarviolla jo noin 50cm. Kukkanuput enteilisivät mahdollisesti sinisiä kukkia. Ehkä tämä on kasvanut pihalla ennenkin, mutta on vain jäänyt ruohonleikkuriin tai muutoin kitketty ennen aikojaan ilman, että olen kiinnittänyt sen kokoon enempää huomiota. Alkuun hetken luulin, että onko sinne kylväytynyt auringonkukkia, mutta nuput nähtyä tajusin ettei näin voi olla.

Yritin googlailla enemmänkin, mutta vastaukset hajautuvat aikalailla… Googlen kuvahaku tarjosi Varsankieltä (Pentaglottis sempervirens), joka oli ihan tuntematon itselle ja siitä löyty niin vähän infoa (tuokin oli joku mini koonti wikipediassa), että vaikea tehdä vertailua. Siellä tosin mainittiin, että Varsankieli olisi ennen listattu rastien (Anchusa) sukuun, joten kaivelin listaa isorasteista, mutta meidän pihan yksilöt ovat paljon karvattomampia kuin esim Suomessa yleisimmin havaittu Rohtorasti (Anchusa officinalis) ja muista ei ole oikeastaan tietoakaan, ehkä Etelänrasti (Anchusa capensis) kuvissa oli samankaltaisuutta nuppujen osalta, mutta vaikea sanoa kun kuvissa oli lähinnä kukkia eikä lehtiä. Sitten esimerkiksi muihin lemmikkikasveihin kuuluva Rohtokoirankieli (Cynoglossum officinale) oli yksi mikä tuli vastaan, mutta sekin näytti paljon karvaisemmalta kuin tämä. Näissä on myös selvästi ruohoa vaaleanvihreämpi sävy juuri nyt touko-kesäkuun taitteessa, vihreä runko ja lehtien reunoissa on pientä terävyyttä havaittavissa, mikä ei täsmää moneenkaan muuhun kuvaan, mitä olen yrittänyt penkoa… Tuleeko teille jotain ideoita?

PS. Palaan asiaan uusien kuvien kera, kunhan kukkia alkaisi puhkeamaan, niin olisi helpompi tunnistaa. Samoin mittaan nuo tarkemmin.

Minulla mieleen tulee linnunkaali. Nuput ovat ainakin saman oloisia, samoin lehdet ja kasvutapa. Se on yksivuotinen eli jostakin on kulkeutunut siemeniä, tai maata on myllätty milloin vanhemmat siemenet ovat päässeet pintaan.

Voisi hyvin olla nyt kun kuvia katsoin linnunkaalista! Jään seuraamaan tuleeko keltaisia kukintoja (hitsiläinen ku toivoisin sinisiä). Tuosta kohdasta on vähäisesti myllätty, kun siirtelin akileijoja ja sinivuokkoja noilta main, niin on hyvin voinut siemeniä tulla pintaan.

1 tykkäys