Minkä luteen nymfi?[Peripalus strictus, jaspisluteen]

Marjaluteen tai kupariluteen vai joku muu ? On erilainen mitä aikaisemmat kuvat kyseisistä. 5.8.2020 Rääkkylä.

Tänään 11.8.2020 kuvattu samanoloinen nymfi.

Hei, Pentti! Koska olen itse kuvannut joitakin näitä typpyludelajeja ja niiden nymfejä, niin olen joutunut penkomaan tietoja näistä varhaisvaiheista. British Bugs -sivustosta löytyy hyviä verrokkikuvia. Tämä sinun luteesi kiinnosti minua niin paljon, että on jo kolmas kerta tiirailla näitä nymfejä. En ole mikään tosi asiantuntija, kuten varmaan olet tullut vuosien mittaan huomaamaan, mutta silti annan nyt vahvasti ääneni marjaluteelle (Dolycoris baccarum) ja sen viimeiselle kehitysasteelle. Aivan nuorimmat asteet ovat karvan peitossa. Karvoitus vähenee vaihe vaiheelta. Olen näkevinäni tietynlaista pehmeyttä tässäkin, varsinkin päässä ihan karvoitusta. Olemus ja tuntosarvet sopivat mielestäni marjaluteen nymfille. Olisipa hienoa, jos joku oikea guru voisi sanoa tähän painavan sanansa. Toivon sitä tietenkin sinun puolestasi, mutta myös omasta puolestani. Jos sattuisin itsekin kohtaamaan samanlaisen… :wink:

Ylimmäinen on marjaluteen nymfi ja aimmainen taas kyseinen “empätiijä” nymfi. Kokoeroa niillä ei sanottavasti ollut. Ei tämä niin vakavaa ole, mutta … Jospa joskus selviää. Rääkkylä 12.8.2020.

Oma kielitaito rajoittuu suomeen ja savoon, niin ei paljon ulkomaisista sivustoista ole apua.

1 tykkäys

Nämä kuvat löysin British Bugs- sivustolta, toimineenko linkki. Toimiihan se.
Saattaisi olla vaikka viimeisen vaiheen nymfi.

1 tykkäys

Juuri noita samoja kuvia minäkin katselin! :slightly_smiling_face:

Kiitos Terttu. Laitan otsikkoon marjaluteen nymfiksi, muutan jos aihetta.

Tuo nymfi on jaspisluteen Peripalus strictus, Pentti olit ihan oikeilla jäljillä. Marjalude on tuo karvainen. Jaspisluteella on mm. tuossa takaruumiin keskellä olevien tummien länttien välissä vaaleat kohdat.

1 tykkäys

Hienoa, että tulit linjoille, Petro ja tunnistit Pentin “enpätiijäluteen” nymfin! Täytyy panna korvan taakse tuo tieto jaspisuteesta ja nymfin selän vaaleasta kohdasta. :hugs:

Kiitos Petro oikaisusta, jaspisluteita on näkyny useita miun “tarkkailupuskassa”. Asiat selviää kun malttaa oottaa.