Ovatko molemmat marjaluteen nymfejä? [Dolycoris baccarum ja Carpocoris purpureipennis]

Salo 10.7.2021

Salo 6.7.2021

Minun mielestäni ei kumpikaan… En näe ylimmässäkään karvoja ja muotokin on erilainen. Marjaluteen nymfit - ja aikuinenkin - ovat karvaisia. Englanninkielinen nimikin viittaa siihen Hairy shield bug. Tässä minun kuvaamani 2. ja ehkä 4. vaiheen nymfit.


Tuo sinun punertava nymfi alkoi kovasti kiinnostaa minua… :thinking:

1 tykkäys

Minuakin alkoi kiinnostaa tuo punainen nymfi. Voisikohan se olla vaikkapa joku varhaisista pyjamaluteen (Graphosoma italicum) nymfivaiheista? Itseltäni löytyy tällainen pyjamaluteen nymfikuva, ja myös netistä löytyvät ovat kaikki aikalailla samanlaisia. Minulla ei siis todellakaan ole mitään tietoa, mutta jotenkin mielikuvissani saattaisin nähdä tässä punaisessa nymfissä pyjamaluteen varhaisen nymfivaiheen. Toivottavasti löytyy ihan faktatietouttakin.


Vihti 14.9.2015

1 tykkäys

Käytin äsken kokonaisen tunnin saadakseni tolkkua tuohon nymfiin - sen verran paljon se minua kiinnosti. Ja minunkin lopputulokseni oli juuri epäilys pyjamaluteesta… En vain tohtinut mitään sanoa, kun ei ollut parempaa näyttöä.

1 tykkäys

Tuo oranssin värinen on kuparilude.

2 tykkäystä

Hienoa, Lasse! Sinä tunnistit tämän! :+1:

Marja- ja kupariluteet. Marjaluteen karvat tuppaavat putoamaan herkästi…

2 tykkäystä