Minkä perhosen toukka kirsikkapuun lehdellä (Villakarvajalka – Calliteara pudibunda)

Havaitsin arboretumini kirsikkalehdon erään kirsikkapuun lehdellä perhosen toukan, joka nettihakujen mukaan kuulunee Villakkaat – Lymantriinae heimoon, mutta mikä laji?
Paikka: Korppoo Turun saaristossa.
2022-08-05T13:34:00Z


1 tykkäys

Todennäköisesti Calliteara pudibunda.

Kiitos.
Lisätietona, toukan pituus oli n. 10-12 mm ilman perän karvatupsua.

On se villakarvajalka.

Kiitos!
Minua hämmensi toukan väri verrattuna laji.fi median kuviin villakarvajalka - Calliteara pudibunda | Media | Suomen Lajitietokeskus. Ilmeisesti värivaihtelu on suurta. Olen tässä täysin noviisi. :slight_smile:
Koko 10-12 mm on merkittävästi pienempi kuin yleiskuvauksessa mainittu 40-46 mm. Lasketaanko kokoon myös pitkät karvat ja perän karvatupsu?

Koko on sen vuoksi pienempi, kun toukka on vielä keskenkasvuinen. Kasvaessaanhan toukka luo nahkansa useampaan kertaan, jolloin myös väri vaihtuu. En itse muista löytäneeni näin pieniä pudibundia, isommat ovat olleet jo toisenvärisiä.

Lajilla tosiaan on näitä värimuotoja.
Tämän kuvan otin kerran kasvatuslaatikossani.
Väri ei välttämättä muutu.

1 tykkäys

Onko väri riippuvainen ravintokasvista? Perinnöllistä?

Ravintokasvista se ei ole kiinni, ne on näitä geenijuttuja. Monella menestyvällä hyönteislajilla on eri värivariantteja. Se toimii eduksi koska peto huomaa yhden värin ja toinen jää huomaamatta. Ja seuraavan pedon kohdalla toisinpäin. Eli aina joku väri jää syömättä ja laji jää henkiin. Fiksu evoluutio ja sitä rataa :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Näin kirkkaan värinen löytyi Piikkiöstä 9.9.2023, oli jo vaeltamassa.

9.9.2023 kuvattu toukka koteloituneena (taustalla hangokas kaarnassa).