Nämä “ei-normipukuiset” lokit tuottavat itselleni ongelmia lennossa määrittäessä. Ovatkohan kalalokkeja?
Salo 21.11.25
Nämä “ei-normipukuiset” lokit tuottavat itselleni ongelmia lennossa määrittäessä. Ovatkohan kalalokkeja?
Salo 21.11.25
Harmaalokkeja. Larus argentatus.
Joo kalalokkeja (Larus canus) ovat.
Kiitos vastauksista. Koska itsekin olin kalalokin kannalla, merkkaan äänin 2-1 kalalokiksi.
Hyväksyn kalalokeiksi nämä. Olisi pitänyt katsoa vähän tarkemmin ennen kommentoimistani? Joskin vähän olen oikeassakin sillä tieteellinen nimi Larus canus on käännettynä suomeksi harmaalokki. Larus tarkoittaa lokkia ja canus tarkoittaa harmaata.
Kyllä minun kirjoissani Larus canus on kalalokki ja L. argentatus on harmaalokki.
Niinhän se on, mutten tarkoittanut tuota, vaan kun käännät latinasta tuon canus-sanan niin se tarkoittaa harmaata. Larus puolestaan lokkia. Jos mennään tieteellisen nimen mukaan niin kalalokki olisi pitänyt nimetä suomeksi harmaalokiksi ja harmaalokki argentiinanlokiksi.
Olet varmasti oikeassa! Näitä käännöksiä ei vanha hallitse; hyvä, kun jotenkin edes tämän
Suomen kielen saisi puetuksi ymmärrettävään muotoon…
Argentatus tarkoittaa latinaksi hopeista (hopea = argentum).
Ok! En googlannut tuota argentatus-sanaa. Argentina nimi on johdettu latinankielisestä sanasta argentum mikä tosiaan tarkoittaa hopeaa.
Mielestäni kalalokki.
Silmän värikalvo on vaalea = Larus argentatus (harmaalokki).
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.