Museokuoriainen? [ei, vaan karekuoriainen (Megatoma undata)]

En keksinyt tälle 5 mm kuoriaiselle muuta lajia kuin museokuoriainen (Anthrenus museorum), vaikka sen väri ja kuvioitus poikkeavat reilusti muista noin kymmenestä museokuoriaisesta, jotka olen kuvannut parin vuoden aikana. Liitän mukaan kaksi erilaista näytettä kuvakokoelmastani.

Joensuun Kiihtelysvaara 14.5.2020

16.5.2019

4.6.2019

Hei! Nuo kaksi alimmaista ovat samanlaisia, joita
minäkin olen vuosien varrella kuvannut. Kai noillakin on jonkin verran
lajin sisäistä muuntelua, mitä kuvioihin tulee, mutta nuo tuntosarvet poikkeavat
melko paljon tuolla eka kuvassa olevalla. Kyllä joku asiantuntija
varmasti kommentoi…

No olen asiantuntijasta kaukana, mutta sanoisin karekuoriainen (Megatoma undata)

Kiitos viestistäsi, Lauri! Juuri noihin tuntosarviin minäkin kiinnitin huomioni ja sen vuoksi laitoin museokuoriaisen kysymysmerkillä. Niillä näyttää todellakin olevan paljon lajin sisäistä muuntelua! Tuntosarvien lisäksi epäilyksiäni herätti kuoriaiseni habitus. Se oli aika kapea museokuoriaiseen verrattuna. Etu- ja takaruumiin liitoskohta on melko saman näköinen kummassakin lajissa. Liitän oheen toisesta kulmasta ottamani kuvan.

Kiitos tosi paljon, Rami! Säästyin rankalta etsinnältä avullasi! Jätin homman muhimaan ja läksin päivälenkille. Kas kummaa, palattuani löysin ensin Laurin viestin ja ajattelin käydä urakoimaan. Avattuani koneen näinkin siellä sinun antamasi valmiin tiedon! :smiley: Kyllä sinä ainakin minulle asiantuntijasta käyt! Usein olen saanut Hyönteiskuvastostasi avun etsinnöissäni. Kiitos!