Tämä oli mielestäni hyvin ampiaisen näköinen ja kokoinen. Tuli mieleen kysymys, onko niissäkin melanistisia muotoja? Olisi kiinnostavaa tietää, mikä pörräsi lumihiutale-kukassani.
Joensuun Kiihtelysvaara 26.6.2019
Tämä oli mielestäni hyvin ampiaisen näköinen ja kokoinen. Tuli mieleen kysymys, onko niissäkin melanistisia muotoja? Olisi kiinnostavaa tietää, mikä pörräsi lumihiutale-kukassani.
Tämä on sysimaamehiläinen (Andrena nigrospina, naaras). Harvinainen ja taantunut laji, joten onnittelut hyvästä havainnosta!
Hienoa! Suuret kiitokset määrityksestä sinulle, Juho! Toivottavasti nämäkin pölyttäjät pysyvät elinvoimaisina näissä ilmastonmuutoksissa.
Onnittelut minultakin! Olisi hienoa, jos saisit tallennettua havainnon mielellään kuvineen Lajitietokeskuksen Vihkoon!
Kiitos. Huomasin, että sysimaamehiläinen on mukana Suomessa uhanalaisten myrkkypistiäisten luettelossa nimikkeellä vaarantunut. Minusta olisi kyllä ok saada havaintoni paljon puhuttuun Vihkoon, jota en ole osannut vielä käyttää. Mahtaako sinulla, Harry, olla oikeus laittaa nämä sinne, jos minä annan luvan? Näin julkisesti sen tässä annan.
Sysimaamehiläinen luokiteltiin silmälläpidettäväksi uusimmassa arvioinnissa.
Wikipedian luetteloa ei sitten ole vielä päivitetty. Otin tiedon sieltä. On näköjään ikävä kyllä menty aina vain huonompaan suuntaan pölyttäjien elinolosuhteissa…
Meillä on näitä pihalla. Pesä maassa. Hauskan näköinen mehiläinen. Mikkelissä asustan.
Hei! Löysin tänään pörriäisen joka ei pysty lentämään, ja otin sen talteen kun en tiennyt mikä se on ja tokeneeko vielä. Sillä on siis musta perä ja ihan vähän keltaista pään vieressä. Olen googletellut asiaa ja tämä ketju tuli vastaan. Luulen, että löytämäni kaveri on sysimaamehiläinen.
Nyt en yhtään tiedä mitä tämän kanssa pitäisi tehdä. Yritänkö pitää hengissä? Miten sitä pitäisi hoitaa? Selviytyykö luonnossa jos ei pysty lentämään?
Hm. Huonolta näyttää sen kohtalo… Ei kai sitä voine mitenkään hoitaa. Minä laskisin pörriäisen johonkin suojaiseen paikkaan, ettei oitis tulisi syödyksi. Tokenee jos tokenee - toivotaan parasta! Myös noin yleisesti ottaen ei pörriäisten kohtalo hyvältä tunnu.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.