Mustavalkoinen mikro [Epermenia chaerophyllella (+ P. froelichiella)]

Näyttää helpolta, mutta en pääse tästä edes alkuun, kun heimokin on epäselvä, vaikka kaikki kirjat on selattu ja verkkosivuja.

Kokkola (Lohtaja), Marinkainen, Harjukarin lintutornin parkkipaikka 12.6.2023.

Aloitan itse tunnistamisen useimmiten ObsIdentify-sovelluksen tekoälyllä. Se on paras, mikä on nykyään saatavilla eurooppalaiselle lajistolle. Ei ole aina oikeassa, mutta antaa usein hyvän lähtökohdan omalle määrittämiselle: ei tarvitse selata kaikkea lajistoa läpi, ja toisaalta ei unohda katsoa jotakin ryhmää, joka ei ensiksi tule mieleen.

Tämä on sen mielestä lähes varmasti kapohammaskoi Epermenia chaerophyllella.

Samaa mieltä!

Kiitokset molemmille, täytyypä testata tuota tunnistussovellusta. Tässä lajissa melkein kaikki kuvat ovat aika paljon tummempia, mutta nuo mustat siiven ulko-osan kuviot, silloin kun näkyvät, hyvin samanlaisia.

EDIT: Olen näköjään valokuvannut lajin myös 29.7.2013 Evijärven mökillä, mutta se oli tuollainen (ehkä) tavallisempi tumma. Löytyi laji.fi-haulla!

Lajihan talvehtii aikuisena ja talvehtineet yksilöt ovat yleensä kuluneempia ja täten hailakampia.

Laji.fi:n kuvastossa ei olekaan tuon näköistä versiota.

Nyt on (taitaa päivittyä vasta huomenna) :grin: Kävin varmistamassa muutaman havainnon. iNatin kautta tulevat kuvat eivät näy oletuksena lajikortilla. Ne pitää siis erikseen käydä varmistamassa laadunvalvonnassa.

iNatin kuvat löytyy näin lajikortin kautta: Yleiskuvaus - Havainnot Suomessa - Media

Testasin muutamalla eurooppalaisella levitetyllä yökkösellä ja mittarilla. Levitetyillä ei tunnu oikein toimivan. Meni pahasti pieleen. Ehkä ne olivat liian vaikeita tapauksia :sweat_smile: Vai onko tähän joku kikka?

Malli on koulutettu pelkästään maastokuvilla, joten näytteitä se tuntee huonosti.

Mikko / Lajitietokeskus

Testasin ohjelmaa samalta paikalta kuvaamallani toisella mikrolla, jonka olin itse jo määrittänyt lajiksi Phyllonorycter froelichiella (kuva alla). Ohjelma oli samaa mieltä 100 % varmuudella: Identification is certain.

Aika vakuuttavaa, mutta en osannut asentaa ohjelmaa pöytäkoneelle (en oikein tykkää noista Google-tilien pelleilyistä), vain puhelimelle, joten otin kuvan tietokoneen ruudulta. Ei ehkä kovin kätevää, mutta jos se toimii näin, niin riittää minulle. Täytyy varmaan jättää tallentamatta nämä haut, koska muuten kirjoituspöytäni julistetaan suojelualueeksi.

P.S. Kyseinen laji on yksi niistä harvoista, joiden tieteellinen nimi on väärin ruotsalaisten NN-kirjassa, eli siinä on ylimääräinen h: froehlichiellus/-lla. Tosin nimetty henkilön Fröhlich mukaan, joten siinä on kai tullut virhe jo alun perin, mutta niitähän ei korjata jälkikäteen.