Kunnaskynsikkäät

Kunnaskynsikkäät eli Myochromellat erotettiin omaksi suvukseen Lyophyllum/Tephrocybe porukasta 2014. Laji.fi listaa Suomeen kaksi Myochromella, toinen niistä on Myochromella boudieri eli ruskokynsikäs Tästä ruskokynsikkäästä FTE kirjoittaa että " belongs to a difficult species complex".

Itse törmäsin nyt marraskuussa parikin kertaa outoihin ruskeisiin pikkusieniin jotka keräsin näytteeksi Helsingin Porvarinlahdelta ja Viikin Keinumäeltä. Nyt kun niitä tarkemmin tutkiskelin huomasin että mikroskopia on kaikissa samanlainen - itiökoko ja - muoto ovat samoja eikä mitään kystidejä ole. Ainakin osa oli 4-sterigmaisia. Itiöemien ulkonäöt näissä kyllä vaihtelevat melkoisesti, samoin kuin kasvupaikka. Olen näitä koittanut sovitella eri lajeihin mutta itiöt tuntuvat sopivan ehdokkaista vain ruskokynsikkääseen. Itiöt ovat tällaiset (eri keräyksistä, kaikki vedessä))

Ja samalta ne näyttää muissakin keräyksissä joita minulla on nyt marraskuulta yhteensä kuusi.

Laitan nyt tähän pienen kuvakoosteen näistä keräyksistä. Jos jotain on parempia ehdotuksia kuin ruskokynsikäs (kompleksi) niin auttakaa ihmeessä, itse en vaan keksi oikein parempiakaan nimiä näille.

Näissäkin on lajeja enemmän kuin nimiä. Tässä yksi takapihalta, josta ei ole muita keräyksiä mutta Virosta on pari maaperäsekvenssiä.

Nuo Viikin sienet taitavat olla niiden arboretumin havupuiden alta? Olen itse käynyt siellä myös kuvaamassa varmaan samoja sieniä, tosin siitä on jo aikaa. Oletin niiden silloin olevan havukynsikkäitä (Lyophyllum, nyk. Myochromella inolens), lähinnä sillä perusteella että en erottanut mitään selkeätä tuoksua. Havaintoa en niistä ole tehnyt. Ruskokynsikkään pitäisi kai olla selvästi jauhontuoksuinen ja tämä oli selkein konkreettinen ero. En niitä ole skoopannut, mutta toisaalta mikroskooppiset erot näiden kahden välillä ovat ymmärtääkseni kyllä aika vähäiset. Lakin läpisäteisyys olisi kai toinen ero, mutta se on vielä epävarmempi tuntomerkki.

Jaa tämä Viikin Keinumäen kuusi/pihta -arboretumin esiintymä onkin tunnettu vanhastaan? Itselleni tämä Myochromella suku on kirjoittamaton lehti. Parhaan tiedon suvusta löysin mielestäni laji.fistä missä on pari Kekin sekvenssivarmistettua inolensia. Nämä + muut Kekin kirjaukset lajista ovat kuitenkin huomattavan vaaleista itiöemistä ja itiöistä mainitaan että ovat kapean ellipsoideja-sukkulamaisia ja mitoiltaan selvästi kapeampia kuin nämä minun skooppaamani. Omani itiöt ovat selkeästi kyynelmäisiä, eivät sukkulamaisia. Tästä syystä tuumasin että eivät ole inolenseja vaan jotain sieltä boudieri kompleksista. Haju- ja makutuntomerkkien kanssa en ole oikein sinut kun on käynyt usein niin että en jotain hajuja/makuja oikein ole tunnistanut “oikein”. On niin kovasti subjektiivista tuo hajumaailma.

Näihin ei varmaan saa selvyyttä muuten kuin skooppaamalla runsaasti hyvin dokumentoituja keräyksiä. Kun vaan saataisiin hinnat rajusti alas niin sitten sekvenssidataa alkaisi varmaan kertymään aivan eri malliin. Nyt n.s. todelliset juoksevat kustannukset ITS sekvensseistä ovat jo 10 sentin haarukassa ja esivalmisteltuja näytteitä saa sekvensoitua kaupallisesti 3 euroa per laaki kunhan ostaa koko 96 näytteen platen. Uskoisin että nyt kannattaa kerätä paljon näytteitä koska pian tilanne on se että pulaa ei ole rahasta vaan niistä hyvin dokumentoiduista näytteistä.

Noh tämä nyt karkasi toiseen aiheeseen. Näitä kunnaskynsikkäitä kannattaa varmaan joka tapauksessa kerätä koska kyseessä on hankala kompleksi joka ei aukea kuin runsaalla sekvensoinnilla ja suvussa lienee hyvä mahdollisuus uusiin lajeihin.

Nostetaan tälläkin puolella tämä ketju esille. Kerroin jo FB:n puolella omasta sekvensoidusta näytteestä jonka tulkitsen inolensiksi sensu Bellanger 2015. Tuoksua ei ollut. Toki voipi olla että tuoksua ei kannata käyttää tuntomerkkinä ollenkaan, jos tuoksu ensin on ja sitten häviää niin kuin Stefan taisi mainita. Itsekin olen tästä esiintymästä joskus rekisteröinyt jauhontuoksua, mutta useimmiten sitä ei ole tuntunut.

Tosiaan tässä näyttää olevan enemmän lajeja kuin nimiä. Stefanille kysymys: menikö oma näytteesi johonkin Bellangerin sukupuun kuudesta lajista?

Jos tarkoitat tätä

niin se ei mennyt lähelle mitään muuta kuin pari virolaista e-sekvenssiä.

Minulla oli kaksi näytettä Keinumäen arboretumista ja yksi näyte Porvarinlahdelta sekvensoitavina. Tälläiset tapaukset

Kaivoin puuhun nuo Bellingerin artikkelin clade 6:n sekvenssit. Omani meni kaikki Bellingerin puun kohdassa /VI-1 majailevien viereen. On siinä sitten ainakin hyvin tiivis nippu tarjolla.