Muutama tytönkorento [määritykset kuvien yhteydessä]

Jyväskylä 30.5.2026

1. sirotytönkorento? [keihästytönkorento – Coenagrion hastulatum TAI eteläntytönkorento – Coenagrion puella], KUVA LIIAN EPÄTARKKA VARMAAN MÄÄRITYKSEEN

2. isotytönkorento? [isotytönkorento – Erythromma najas]

Jyväskylä 3.6.2026

1. eteläntytönkorento? [keihästytönkorento – Coenagrion hastulatum]

2. sirotytönkorento? [sirotytönkorento – Coenagrion pulchellum]

3. sirotytönkorento? [vihertytönkorento – Coenagrion armatum]

4. sirotytönkorento? [sirotytönkorento – Coenagrion pulchellum]

1 tykkäys
  1. Oletan että tämä on keihästytönkorento, kauluksen muoto näkyy vähän heikosti
  2. Isotytönkorento
  3. Keihästytönkorento
  4. Sirotytönkorento
  5. Vihertytönkorento
  6. Sirotytönkorento
2 tykkäystä

Ranen kanssa sama ajatus lajeista :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

Kiitos. Sentään joku oikein (mikähän siinä, etten minä näitä opi).

1 tykkäys

Tässä kuvasarjassa 2-6 ovat varsin selkeitä tunnistaa, mutta tuo ykköskuvan naaras, jonka oletat keihästytönkorennoksi. Saatat olla ihan oikeassa lajin suhteen, Katriinakin näyttää olettamustasi kannattavan. Toisaalta näen tuossa myös piirteitä, jotka voi yhdistää eteläntytönkorentoon, olen aika paljon niitä kuvannut. Ehkä tuosta yksilöstä ei tuon kuvan pohjalta ihan sata varmaa tunnistusta voi antaa.

1 tykkäys

Ei taida tästä irrota enempää?

No se on se toinen laji, mitä tästä mietin, itse en ole eteläntytönkorentonaaraita vielä löytänyt, joten kokemus niistä on nolla.

1 tykkäys

Täällä ihan kotinurkilla näitä eteläntyttöjä on runsaasti. Viimeksi tänään niitä kuvailin. Tuon yksilön “yleishabitus” mielestäni vain sopii eteläntytönkorennolle vähän paremmin kuin keihästytönkorennolle. Kaulus näkyy todellakin sen verran huonosti, että saan sen kyllä sopimaan myös eteläntytölle. Muiltakin osin vaakakuppini kallistuu enemmän eteläntytön puolelle. Itselleni kirjaisin tämän eteläntytönkorentonaaraaksi.

Mielestäni tuossa ei näy kuin yksi selvä tuntomerkki, viimeiset jaokkeet. Jotka sopivat keihästytönkorennolle.

Eteläntytön ja keihästytön kauluksien ero on kuitenkin niin pieni, ettei tuosta kuvasta voi sanoa mitään. Yleishabitus ei ole määritysperuste.

Kyllä tuollaiset viimeiset jaokkeet riittävästi eteläntytöllekin sopivat. Yleishabituksella tarkoitan sitä, että kun noita korentoja paljon katselee ja kuvaa, niin saa kuvistakin kohtuullisen näkemyksen lajista kuvan mahdollisista puutteista huolimatta.
Kuitenkin tällaisiin kuviin jää aina eri tulkinnoille sijaa. Tässäkään tapauksessa en satavarmasti väitä, että kyseessä olisi eteläntyttö. Se on vaan minun ensisijainen näkemykseni.

1 tykkäys

Keihästytönkorennon perälisäkkeiden kärjet näkyvät eritavalla kuin etelätytönkorennon, tässä siis mielestäni ne näkyvät hyvin vaikka kuva on epätarkka.

Kyllähän yleishabitus aina viitteitä antaa, mutta niinkuin olemme huomanneet, tytönkorennoilla on näitä muuttujia matkassa. En itsekkään pysty sanomaan 100% tuon olevan keihästyttö, vaan tuo tuntomerkki viittaa siihen enemmän. Ehkä tämä kannattaa jättää määrittämättä.

Voihan tämän ykkösen kirjata muotoon, jossa on vaihtoehtoina molemmat esitetyt korennot, sillä näistä kahdestahan kuitenkin kyse on.

1 tykkäys

Ihan kommenttina, niin olen kuvannut täällä myös eteläntytönkorennon viime vuonna. Se myös tunnistettiin siksi lajiksi. Eli molempia lentelee.

1 tykkäys

Sehän haastaavaa sitten tekeekin tästä arvailusta. Keihästyttö on jokapaikan korento, eli sitä esiintyy lähes aina siellä missä makeaa tai murtovettä on. Eteläntyttökin näyttää viihtyvän monenlaisilla vesillä, eli paikka ei tällä kertaa rajaa lajia.

Kuten Harri tuossa jo mainitsi, niin kaikkia yksilöitä ei ole tarpeen määrittää, voi ihan hyvin jättää epävarmat epävarmoiksi tai merkitä lajiparina itselleen muistiin.

1 tykkäys

Onkos tämä eteläntytönkorento naaras?
Jyväskylä 4.6.2026

1 tykkäys

Keihästytönkorento.

2 tykkäystä

Tuolla pronotumilla mieluummin keihäs.

2 tykkäystä

Ensinnäkin ihan hyvä kuva lajin arviointiin! Tästä kuvasta olen täysin samaa mieltä Katriinan ja Jannen kanssa. Oikein tyypillinen keihästyttönaaras.

1 tykkäys