Satuin katsomaan makkarin ikkunasta ulos, hiekka pöllysi 20 metrin päässä. Kamera käteen ja ulos rappusille kuvaamaan. Poikaset menivät piiloon. Pikkuhiljaa kävelin lähemmäs kuvia ottaen. Tämä lintu rauhassa käveli pellon reunaan ja hävisi kasvustoon. Poikaset, 4 tai 5, pyrähtivät lentoon, en saanut kuvia. Ei ole ennen pihamaalle tulleet. Naarasteerihän tämä lienee. Rääkkylä 25.6.2024.
Kyllä on. Koskaan ei tiedä mitä näkee, kun katsoo ikkunasta. Kaivoitko rypykuoppaa paremmaksi? Kannattaa möyhiä maata, niin voi tulla toistekin.
Kiitos Tarja. En aio kuoppaa möyhiä, tulloot jos on tullakseen.
Haarapääsky pesii eteisen räystään alla, eilen oli munan kuori ilmestynyt portaille. Pitänee laittaa jotain suojaa pesä alle, etteivät pasko portaille tai päähän. Siinä on seurattavaa ja kuvattavaa.
Teeri sittenkin. Googlailin naarasteerien kuvia ja joillakin, mutta harvemmilla näkyi olevan silmien yläpuolella punaista väriä.
Tältä yksilöltä puuttuu koppelon punertava rinta. Olisikohan korpikoppelo?
Mahdollista korpikoppelokin? Tarkemmin tutkittuani kuvia ja googlasin naarasteerien kuvia, niin joillakin tosiaan oli silmien päällä punaista. Vaikeita määrittää joskus kuvista näitä naarasteeriä ja naarasmetsoja toisistaan, sillä niin samallaisilta ne joskus kuvissa näyttää? Joillakin voi olla kummankin geenejä aikaisemmista risteymistä. Ilmeisesti naaraskorpimetson lisääntyminen metson kanssa on todennäköisempää kuin koiraskorpimetson. Koiraskorpimetson soidinlaulu on kuulema niin rumaa, että se ei naarasteeriä kiinnosta. On myös havaintoja parittelusta, jossa koiraskorpimetso tappoi naarasteeren paritellessaan.
ke 3. heinäk. 2024 klo 19.05 Tarja Puttonen sivustolta LAJI.FI-foorumi <notifications@laji.discoursemail.com> kirjoitti:
Kyllä tuo on puhdas naaras teeri. Mikään ei viittaa linnussa metsoon.
Tässä tuli mieleen tapaus vuosien takaa. Olin joskus laittanut asuntoni ulko-oveen sellaisen
pienikokoisen tuohesta tehdyn kontin, minikokoisen. pidin siinä joskus jopa avainta. Joskus kun tulin kotiin oli siihen minun asuntoni ulko-ovessa olevaan minikonttiin pikkulintu tehnyt pesän. Oli siinä, kun minä tulin. Kyllä se piti häätää siitä pois, olihan se asunto sentään minun. Olisi se pesä ollut kovin rauhaton… En muista enää linnun lajia, tiesin sen silloin! Kyllä ihmettelin silloin!
Harmaasiepolle tyypillinen pesäpaikka. Tai siis ainakin harmaasieppo tekee usein pesän kukkaruukkuihin yms. ihmisen lähellä olevaan paikkaan.