Nahkiainen

Moi,
nahkiaiset on kuvattu akvaariossa paikallisilla kalamarkkinoilla 17.10.2004.
Pentti.


Kokkola

1 tykkäys

Herätetään tämä ketju! Olen äärettömän kiinnostunut nahkiaisista ( tämä käytännössä pelasti mun elämäni), lukenut ja opiskellut sen mitä olen tietokirjoja nahkiaisista löytänyt.
Jokasyksyinen harrastukseni, kuvata nahkiaisia Nakkilan nahkiaispaistamolla alkoi 2018. Tämän postauksen kuvat syksyltä 2019 Nakkilassa:

Lampetra fluviatiliksella EI ole posteriorisia hampaita, mutta nyt löytyi yksi nahkiainen jolla näyttää olevan kaksi posteriorista hammasta ( endolateraalisten alapuolella) tuo oikeanpuolimmainen

hammaskartta

1 tykkäys

Lokakuun nahkiainen Nakkilassa. Syksyn edetessä nahkiaisten väri tummuu, tämä nahkiainen näyttää melkein merinahkiaiselta. Huomaa urogenitaalipapilla - sieltä pukkaa lisääntymiselin, eli tämä yksilö on koiras.

Kidusaukot. Nahkiaisella on 7 kidusaukkoa kummallakin puolella. Kidusaukoissa tapahtuu myös meriveden suodattaminen, ja kidusaukoissa on pyrstönpuoleisessa seinämässä isompi “central process” sekä fimbrioita. Nämä rakenteet ovat eri nahkiaislajeilla hieman erilaisia. Tässä siis Lampetra fluviatiliksen kidusaukot

1 tykkäys

Nahkiainen on Suomessa rauhoitettu 1.4. - 15.8. eli uusi nahkiaiskausi alkaa viikon kuluttua! Kuvassa Nakkilan nahkiaisia viime syksyltä, odotan kovasti että pääsee taas nahkistelemaan…

Herätetäänkö tämä keskustelu? tulee tuohon, kyllä herätetään ja kyllä olen varma että haluan jatkaa tätä vanhaa keskustelua.
Nahkiainen pelasti minun elämäni. Olin todella, todella masentunut, töitä oli tosi vähän ja ajattelin että tämä on nyt tässä; löysin nahkiaiset ja inspiroiduin, elämälle tuli tarkoitus opiskella asiasta kaikki mahdollinen.

Nakkilan Nahkiaispaistamolla olen käynyt vuodesta 2018 lähtein joka syksy monta kertaa, pojat ovat varanneet minulle eläviä nahkiaisia ja olen niitä saanut tutkia ja kuvata.

5.11. 2021 kaksi hyvin pientä nahkiaista, vaikuttivat …erilaisilta. Suulevyä ympäröiviä fimbrioita oli vain alalosassa, puruyritystä oli mutta …vaikeeta purra jos ei ole millä purra. Iloista ilmettä kyllä oli.

johtopäätöksenä on että nämä kaksi pientä nahkiaista olivat muodonmuutosvaiheessa ja olivat ( ennen kiinnijäämistään) vasta matkalla mereen! Toukkavaiheen jälkeen ensin kehittyy juurikin “alahuuli” ja nahkiaiset olivat “vaiheessa”. Nämä pikku raukat kuolivat pian kuvausten jälkeen, mutta heistä jäi tärkeä muisto ja tarkoitus.

Poikkeavia löydöksiä. Aiemmin ( topicin alussa) löysin kuvatessani Nakkilan Nahkiaispaistamon akvaarionahkiaisia yhdeltä nahkiaiselta ( Lampetra fluviatilis) kaksi posteriorista hammasta, kun näillä ei yleensä posteriorisia hampaita ole.
No sitten toinen erikoisuus; 5.10.2022 otin asiakseni myös mitata muutaman nahkiaisen pituus ja paino. Tämä nahkiainen, pituus 29,4cm ja painoa 30g.

Tässä muuten näkee selvästi kidusaukkojen toimintaa; kidusaukkojen yhteydessä olevat lihakset supistuva ja relaksoituvat, joten yhdessä vaiheessa kidusaukoissa näkyy vain pieni vana.

ja sitten hampaat, jotain outoa supraoraalisissa hampaissa

Tällä nahkiaisella oli kahdet supraoraaliset hampaat; edessä pienet ja takana isot kulmikkaat!

2 tykkäystä

nahkiaisia Kotkan Maretariumissa - olin etukäteen kysellyt onko, ja joko ovat aktivoituneet…
No todellakin olivat…kun olen oppinut mitä muutoksia nahkiaisilla tapahtuu ennen kutua - selkäevien väli yhtyy, väri tummentuu, koirailla tulee esiin lisääntymiselin ja naaraat ovat pulleita kutumunista, hampaat tylsistyvät - ja tämän kaiken sai todeta!

Ja sitten se mitä olen aina halunnut nähdä - nahkiaisten kutua. Kudussa naaras tarttuu suullaan kiveen - tai muuhun pintaan kuten seinään tai lasiseinään - koiras nappaa suullaan naaraan päähän, kiertää pyrsön naaraan kropan ympärille ja alkavat väristellä, vapautuu mätimunia ja maitia. Oli aivan upeaa nähdä kutua, ja jotain tallentui myös kuviin.

Havainnoin 4 pariskunnan kutua, ja 2 kutua tallentui kameraan, ihan mahtavaa!

1 tykkäys

Mielenkiintoisia havaintoja Satakunnan maakuntaluikerosta. Kerran olen luonnossa nähnyt, 1980-luvulla Turun Halistenkoskella padon alisissa lammikoissa. Huuli pyöreänä ihmettelivät, kun vielä tuolloin ei paikalla ollut kalatietä.

Tänäkin syksynä Nakkilassa käynyt tutkimassa nahkiaisia ( otan pituus, paino, suun läpimitta ja jos on jotain erityistä kuten pigmenttihäiriöitä tai outoja hampaita…)
No 8.12.2023 akvaariossa olleet nahkiaiset piti vapauttaa, ja sain kunnian suorittaa tämän arvokkaan ja tärkeän tehtävän…
…otin ensin kuvia näistä nahkiaisista, ja mitä ihmettä ?! ihan kehittymättömät hampaat kaikilla

20km paikalle josta aioin vapauttaa nahkiaiset, hyvin selvisivät automatkan

Mutta Kokemäenjoen ranta oli jäätynyt…eikä kestänyt askelmaa joten jouduin miettimään…ja nahkiaiset piti sitten heittää sillalta jokeen, toivottaen onnea ja hyvää elämänjatkoa…