Olen yrittänyt punasyyskorentoa - onko tämäkin verikorento?


Savonlinnassa Mertajärven rannalla kuvattu 27. elokuuta 2020. Epäilen olisiko tämäkin harvinainen verikorento, joita tässä maastossa on kyllä nyt ollut viime aikoina.

Ei sulla sattuis olemaan muita kuvia tästä yksilöstä? Sivummalta, tai sellainen missä näkyy silmä sivusta. En ole punasyyskorennolla nähnyt koskaan tällaisia punaisia suonia siivissä. Epäilen alustavasti toista lajia.

Verikorennolla on pikimustat jalat, punasyyskorennolla on kuvassa näkyvät keltaiset raidat jaloissa elikkä olisin tämän katsonut punasyyskorennoksi sen kummemmin asiaa miettimättä. Punasyyskorennolla on myös siipisuonitus osin vaalea kun taas verikorennolla siipisuonet ovat tummia ja siivet lasinkirkkaita.

Elokorennolla takaruumiin alapinnan mustan pitäisi kait näkyä tästäkin kuvakulmasta. Itse kannattaisin punasyyskorentoa, mutta jotain Ranella oli tässä varmaan mielessä.


Tässä sama korento sivulta päin kuvattuna. Silmämääräisesti arvioituna tämä oli hieman suurempi kuin samalla paikalla kuvaamani verikorento, eli punasyyskorennon kokoa. Tällä värit ovat hieman erikoiset. Enemmän tämä mielestäni muistuttaa punasyyskorentoa. Otapa tuosta nyt selvää!

1 tykkäys

Kyllä tämä on punasyyskorento. Tuo sivukuvakin vielä varmistaa lajin. Rane varmastikin harkitsi kulkusyyskorentoa, näin oletan. Tuo kelta/punasuonisuus hämää kieltämättä jonkin verran. Olen kuitenkin itsekin kuvannut useita punasyyskorentoja, joilla on hyvinkin sama yleisilme siipisuonien värien suhteen kuin näissä sinun kuvissasi.
Kulkusyyskorentoja olen kuvannut pariinkin kertaan Teneriffalla. Niillä esimerkiksi nuo siipitäplät ovat tyypillisesti melko keltaiset paksuin mustin reunoin ja takasiipien tyvessä on pienet keltaiset laikut.

1 tykkäys

Joo, ei enää tarvitse miettiä kulkusyyskorentoa, ihan selvä punasyyskorento on.