Kyllä mikäli sellainen nimi yhdistetään lajiin Liophloeus tessulatus. Uskoisin tuon tuntevani vaikka en ole itse koskaan lajia löytänyt.
Kiitos Juha.
Kyllä yhdistetään. Lienee melko uusi tulokas maassamme? Havaintoja on niukasti, vain 31 kpl:tta. Suurin osa pääkaupunkiseudulta. Löytyy myös maininta, erittäin harvinainen. Tallennan oman havaintoni.
Joo ja kai se vähitellen on levittäytymässä, mutta ei niitä havaintoja vielä paljoa ole. Mahtoikohan havaintosi olla ensimmäinen Varsinais-Suomen eliömaakunnastakin…ehkäpä. Onnittelut!
Lajia kannattaa etsiä vuohenputkikasvustoista! Pudottautuu aika helposti. Nimensä mukaisesti iso laji kärsäkkääksi. Oon parina kolmena vuonna kuvannut lajin Helsingissä.
Ei, huomaa mm. kärsän muoto. Larinus sturnus tai se toinen maassamme mahdollisesti esiintyvä Larinus-laji.
Kiitos, tutkimpa asiaa lisää.
Vähän taustaa siitä miten tämä löytyi. Ei ollut vuohenputkella. Puhuin ystävän kanssa puhelimessa, kun näin jonkun otuksen kävelevän “syöttilaudalla”, vanha leikkuulauta.
Ehdin napata juomalasin jonka avulla vangitsin kärsäkkään , kääntämällä lasin ylösalaisin sen päälle. Puhelun päätyttyä sain kuvata rauhassa, tämä heittäytyi näyttelemään täysin elotonta. En tiedä menettikö yhden raajansa vangitsemistilanteessa. Kuvaamisen jälkeen sijoitin samalle laudalle, hetken miettimisen jälkeen hävisi ruohikon kätköihin.
En ole löytänyt tietoa siitä , onko tämä lentokykyinen? Miten se on mun pihalle tullut?