Vöyri Korpeslot olikohan 21.6.2026. Toivottavasti onnistuin saamaan kuvan ladatuksi. ![]()
Vai olisiko tämä:
Aitojokikorento, kuten Tarja vinkkasikin
Oho! Kiitos Tarja ja Katriina.
Ohessa suht tarkasti havaintopaikka. Ihmetyttää mitä tollanen välisaaristossa tekee ![]()
Edit. Siis toi pieni punainen piste.
Riittää että jossain on murtovesi /makea vesi pienessäkin joessa muutaman kilometrin säteellä. Nuoret yksilöt lentävät aika kauaskin saalistamaan. Itse löysin näitä keskeltä metsä niittyä. Joelle noin 4 km
Tuossahan on kyrönjokisuu havaintopisteen eteläpuolella joten voisi olla sieltä peräisin. Tarvitseeko aitojokikorento virtaavan veden missä esiintyy. Laji.fi havaintojen perusteella aitojokikorennosta ei ole havaintoja lähimailtakaan.
Kyllä se hitaasti virtaavia jokia suosii ja hiekkapohjaisissa lisäntyy mielummin. Saattaa paikoin olla runsas järvillä, sorakuopillakin.
En kyllä ole tietoinen järvistä lähellä paitsi ehkä jotain puolen kilometrin päässä on pieni kluuvijärvi tai ainakin se on ollut joskus kluuvijärvi.
No itse olen tavannut näitä kokemäenjoen suistolla ja vielä merenkin puolella, että kait ne lähellä rannikkoakin lentää, lisäänny ei ehkä tuolla alueella.