Mikä sudenkorento?

En nyt millään saa tälle lajia. Kuvattu Heinolan Paasossa kesäkuun lopulla viime kesänä.

Hoikkasinikorentonaaras.

Kiitos Rane, olisihan minun pitänyt tuo korentowikistä kuvasi perusteella tunnistaa. Mutta nuo lumoavat siniset silmät :wink: .

Minä olisin sanonut “Merisinikorento”. Tiedän että on olemassa hyvin samannäköinen korento,
eli hoikkasinikorento. Rane tuntenee nämä molemmat.

En tiedä kuinka kauaksi sisämmahan “merikorennot” mahtavat tulla. Kuvauspaikka on noin 170 kilsaa sisämaahan. Silmiä lukuunottamatta tämä muistuttaa Ranen ottamaa kuvaa lajista Korentowikissä.

Takaruumiin kuviot, solakkuus, pitkät ja vaaleat siipitäplät, sekä vaaleat olkajuovat puhuvat selkeästi hoikkasinikorennon puolesta.

Merisinikorentoja tavataan myös sisämaassa, käsittääkseni lähinnä isompien järvien rannoilla.

Kiitos Rane, tämmöinenkin (pihtijokikorento tietääkseni) on esiintynyt samalla paikalla tämän Hoikkasinikorennon kanssa. Kumpainenkin parinsadan metrin päässä vedestä. Siellä on savipohjainen joki ja kivikkoinen koski, josta tämä tiettävästi pitää. Tämä on kuvattu heinäkuun puolessavälissä viimevuonna. Aikaisemmin olen samalta paikalta lajin kuvannut juhannuksena 2013. Tässä välissä minulla ei ole lajista havaintoa

Jokikorentoja voi nähdä kokemukseni mukaan kilometrienkin päässä virtavesistä.