Varmistusta vailla 🤔 [Nimet kuvissa]

Joutsa
16072025
Olisiko okatytönkorento🤔 [Enallagma cyathigerum, okatytönkorento]

Jokin ukonkorento mutta voiko tästä jo sanoa mikä :thinking: [ Aeshna sp. / Aeshna subarctica?]

Onko tämä hoikkasinikorento, naaras (nuori) :thinking: [Orthetrum coerulescens, hoikkasinikorento]

1 Like
  1. Okatytönkorento
  2. En uskalla sanoa mitään
  3. Punasyyskorento luultavasti,huomaa kauluksen keltainen v-kuvio. Hankala kuvakulma kun ei nää tuntomerkkejä hyvin sivulta eikä päältä. :sweat_smile:
1 Like

Vähän enempi sivulta…

1. Ei tuosta todellakaan juuri mitään uskalla noin vastakuoriutuneena sanoa. Kuitenkin, jos edes jotain haluaa hyvin epävarmasti arvailla, niin kylkikuvioinnin perusteella saattaisi nähdä viitteitä suoukonkorennosta. Olisiko se sinun retkeilyalueillasi mahdollista?
  2. Tämä on kyllä ihan tyypillisen näköinen nuori hoikkasinikorento, ja tässä tapauksessa naaras. Siis kuten itsekin oletit.
1 Like
  1. Leivonmäen kansallispuistossa pieni suolampi, jossa olen aiemminkin kuvannut/yrittänyt kuvata sini-/suoukonkorentoja. Tänä vuonna näkynyt vasta vähän ukonkorentoja lennossa.
  2. Rutalahdessa Koskikaran kierroksella oli useita hoikkasinikorento uroksia lennossa. Siitä syystä kallistuin tässä tapauksessa ko. naaraaseen.
1 Like

Itse en ole ollut vielä onnekas näkemään hoikkasinikorentoa, kun niitä ei täällä lännessä näy.
Mutta kirjan mukaan kaulus on naarailla kuvioton..?
En kuitenkaan kyseenalaista määritystänne, kun minulla ei lajista ole omakohtaista kokemusta.