Mikähän tämä?

Tulee mieleen merisinikorento

1 tykkäys

Merisinikorennolla on tummat hartiajuovat, tällä ne ovat vaaleat. Tosi hämärän näköinen tämä on kyllä. Punasyyskorennollahan hartiajuovat ovat vaaleat, heitän omana veikkauksenani punasyyskorennon naaraan.

1 tykkäys

Tuo hieman yläviistosta otettu kuva taitaa osaltaan tehdä tästä aika mielenkiintoisen tulkita! Rane saattaa olla ihan oikeassa lajin suhteen. Jos asiaa kuitenkin vielä hieman hankaloittaa, niin heitän kumminkin yhden vaihtoehdon lisää. Mielestäni tässä on myös monia piirteitä vanhasta hoikkasinikorentonaaraasta (Orthetrum coerulescens). Hoikkasinikorennolla pitäisi olla kyllä mm. vaaleammat siipitäplät, mutta tällaisessa yläviistosta otetussa kuvassa ne uskoakseni voisivat näyttää tällaisilta vähän tummemmiltakin.

Juu kuvakulma ehkä saa nuo siivetkin näyttämään pitkiltä ja kapeilta suhteessa ruumiiseen, mietin minäkin tätä toistakin sinikorentoa mut siitä ei ole mitään käytännön kokemusta, joten päädyin pikaisesti tähän tutumpaan lajiin, syyskorento ei kyllä tullut mieleen, mutta mun arvelut perustuvatkin usein jonkun näköiseen arvaukseen.
T:Jyri

Harrilta hyvä pointti tuo hoikkasininaaras, itsekin sitä pähkäilin tässä sekamelskassa. Hoikkasinillä pitäisi kuitenkin olla keltaiset siipitäplät ja lisäksi sen takaruumiin mustat kuvinoinnit ovat hennommat.

Eiköhän tähän saada vielä kommentteja, ihan mukava kun on välillä hieman vaikeampia juttuja.

Hauska kun ei oikein mikään kello kilkata kunnolla. Ei oikein habitukseltaan syyskorento, voisi olla nuori koiras hoikkasinikorento. Tai jos kuvattu muualla kuin Suomessa niin joku muukin Orthetrum voisi tulla kyseeseen.

Kuvattu Valkeakoskella 27.8.2019. pellolla, rantaan matkaa n. 30m.

Oletinkin kuvan olevan Valkeakosken suunnalta, josta yleensä kuvasi ovat. Hoikkasinikorennon kuvaaminen lienee siellä ainakin täysin mahdollista. Myönnän, että minulla tuo vaakakuppi alkaa kallistua ko. lajin suunnalle. Kuva 27/8 on täysin mahdollinen tälle lajille, vaikka keskimääräinen lentoaika alkaakin olla aika lailla lopuillaan. Noilla perälisäkkeillä varustettuna tuo on mielestäni naaras, ja lentoaika huomioon ottaen ei ihme, jos alkaa jo hieman värit tummua.
Noissa siipitälissähän on tummat reunat, ja viistosti kuvatessa mielestäni voi hyvinkin lopputulos olla tummahko.
Liitän mukaan pari Lopelta ottamaani kuvaa (11/8) vanhasta naaraasta. Mielestäni samankaltaisuutta löytyy.

ok, Kiitokset.

Sopii vanhaan merisinikorentonaaraaseen mutta hyvin myös vanhaan Ortherum albistylum-naaraaseen, nythän elämme aikaa jolloin pohjoiset rajat muuttuvat paukkuen.

1 tykkäys

Mielenkiintoinen keskustelu tästä Tuomon korennosta! Saattaa jäädä ilman lopullista varmaa vastausta.
Markun ehdotuksista olen kyllä eri mieltä. Minun mielestäni kun tämä ei sovi hyvin kumpaankaan ehdotukseen. O. albistylum on joka tapauksessa varsin eteläinen laji vaikka onkin toki leviämässä pohjoisen suuntaan, kuten monet muutkin lajit. Jopa vanhalla albistylum- naaraalla perälisäkkeet ja takaruumiin viimeinen jaoke ovat varsin valkoiset. Tästähän englanninkielinen nimikin, White-tailed Skimmer, juontuu. Muutenkin tuo yleisilme monilta osin on mielestäni sangen erilainen, kuin nyt kyseessä olevan.
Monet samansuuntaiset eroavaisuudet pätevät myös merisinikorentoon, joka yleishabitukseltaan on aika lailla O. albistylumin kaltainen.
Minulle on vuosien mittaan kertynyt melko paljon kuvia niin merisini- kuin hoikkasinikorennoistakin, kummastakin sukupuolesta ja eri-ikäisistä yksilöistä. Olen niitäkin nyt tarkastellut, enkä saa Tuomon yksilöä millään mahtumaan merisinikorennon sapluunaan.
Jos kyseessä ylipäätään on joku Orthetrum-laji, niin lähinnä edelleenkin uskon vanhaan hoikkasinikorentonaaraaseen. Toki puutteita tässäkin tulkinnassa on, kuten Rane jo aikaisemmin toi esiin.
Myös se Ranen alunperin esittämä vanha punasyyskorentonaaras saattaa todellakin olla varsin vahva ehdotus lajiksi.
Tällaisia mietteitä tällä kertaa.

1 tykkäys

Olen kuvannut paljon merisinikorentoja ja tämä ei mielestäni näytä siltä. Pää ja keskiruumis eivät muodoltaan mielestäni sovi merisinikorennolle. Takaruumis on liian pieni merisinikorennoksi. Tiedän kyllä, että samassa lajissakin on eroja yksilöiden välillä. Muuta lajiakaan en osaa ehdottaa.

1 tykkäys

Kuvassa on punasyyskorentonaaras, kuten Rane totesikin. Esim. takaruumiin kuviointi ja jalkojen väritys sulkevat Orthetrum-lajit pois. Tällä on harvinaisen voimakas tuo takaruumiin sivun musta juova.

3 tykkäystä