Mikä korento poseeraa tässä kuvassa Punkaharjulla 4.7.2008?


Tätä minä arvuuttelin aluksi pitkään. Mitä mieltä?

Itse arvelen merikorennoksi. On olemassa toinen korento joka on paljon samannäköinen. Sitä en ole vielä kuvannut, vaikka sitäkin täälläpäin esiintyy.

Eiköhän tämä ole merisinikorento jota varmaan tarkoitit. Lainaus Sami Karjalaisen kirjasta Suomen sudenkorennot. " Sisämaasta oli aiemmin tiedossa vain yksittäisiä havaintoja, mutta 2000-luvulta alkaen lajia on tavattu säännöllisesti Itä-Suomessa, mm Punkaharjulla"

Tietysti merisinikorento. Ensimmäisen tumman sinisen merisinikorennon valokuvasin Punkaharjulla jo vuonna 2004 Se kuva on tallessa. Olen siitä lähtien joka kesä kuvannut näitä merisinikorentoja Punkaharjulla, tiedän niiden oleskelupaikat. Täällä on siis pysyvä kanta, ollut ainakin vuodesta 2004 lähtien. Mutta kuvaamani merisinikorennot ovat lähes aina vain sinisiä. Nuorena ne ovat keltaisia. Tiedän, että täällä on toinen laji, joka suuresti muistuttaa tätä, mutta sitä en ole tavannut. Siis tämä kuva epäilytti, että onko se tätä toista lajia. Tämä lienee merisinikorento, nuori yksilö. Melkein kaikki merisinikorento kuvani on kuvattu Punkaharjulla - on sentään pari Savonlinnasta.

Se mitä haen on HOIKKASINIKORENTO. Se muistuttaa suuresti merisinikorentoa ja esiintyy lisäksi myös tällä samalla alueella (Punkaharju). Sitä en ole tavannut vaikka sen pitäisi olla täälläpäin jopa tavallisempi kuin merisinikorento. Ellei sitten tämä ole!

Edelleen merisinikorennon kannalla. Hoikkasinikorennolla olkajuovat ovat vaaleat, kuvassasi mustat kuten merisinikorennolla. Myös siipitäplät vaaleammat kuin merisinikorennolla. Hoikkasinikorento on myös pienempi ja hoikempi kuin merisinikorento.

Tämä oli merisinikorennon keskikokoa. Olen nähnyt tällaisen keltaisen muutamia kertoja. Syyspuolella voi olla jo täysin sininen, joita kuvia on minulla paljon, siis joka vuodelta 2004 lähtien. Siis merisinikorento, joka olikin olettamuksena, mutta en ollut varma.

Olet varmaan oikeassa. Kuvissa näyttävät äkiksestään hyvin samannäköisiltä. En ole vielä tavannut sitä hoikkasinikorentoa, vaikka sen levinneisyysalue on täällä.