Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

LAJI.FI-foorumi

Mikä korento Teidän mielestä?

Kuvattu 9.7.2008 Punkaharjulla joko Taipaleenlahdella tai Metsäntutkimuslaitoksen alueella. Tunnistusta haettiin kauan. Mikä kore

nto?

Merisinikorento, naaras.

Niinpä taitaa olla! Alkukesästä näkee selvästi keltamustia merisinikorentoja - syksyllä näkee sitten jo tummansinisiä. Tämä korento vaihtaa väriä. Merisinikorentoja on ainakin Punkaharjulla ja myös varsinaisen Savonlinnan kaupungin alueella - mm. Karhuvuoren luontopolulla. Ensimmäisen kuvasin jo vuonna 2004 Metsäntutkimuslaitoksen metsässä. Se oli pitkään tunnistamatta.

Ensi kerran kuvasin merisinikorennon Punkaharjulla 2.8.2004. Paikka oli metsäntutkimuslaitoksenmetsä. Siitä lähtien olen kuvannut sitä joka kesä. Se on levinnyt myös Savonlinnan puolelle, olen kuvannut sitä Karhuvuoren luontopolulla viime vuosina. Se on Savonlinnan kaupungin aluetta. Tässä tuo ensimmäinen kuva vuodelta 2004 elokuun 2. päivänä pokkarikameralla otettuna. Kamera oli Olympus digipokkari.

Merisinikorento on levittäytynyt Savonlinnan etelärannoille ja kosteikkoihin.
Olen itse kuvannut sitä mainitsemallasi Karhuvuoren luontopolun suolla, sekä Nyrkkimäen kuntoradan varrella, Hirvaslahden, Karkulahden, ja Tervaslahden rannoilla.
Leviämistä on varmasti auttanut rahtilaivojen liikkuminen alueella, sekä 1970 käyttöön otettu Inkilänniemen Telakka jolla laivanrakennuksen lomassa korjattiin saimaalla karille ajaneita aluksia. Telakka sijaitsee pisimmilläänkin alle 2 kilometrin päässä mainituilta kuvauspaikoilta.
Tervaslahden pohjukassa katselin jo 80- luvulla erikoisen näköisiä korentoja, vahinko ettei silloin ollut kameraa mukana, eikä tietoa korennoista ollut tarjolla kuin kirjoissa. Telakalta matkaa Tervaslahden pohjukkaan on noin 400 metriä, joten ehkä ? korennon leviäminen on tapahtunut toisinpäin, tosin niitä laivoja on kulkenut sinne Punkaharjun suuntaankin puuta kuljettaen joten ??