Epävarmuus iski…
Joensuun Kiihtelysvaara 26.6.2025
Paremminkin joku Apotomis.
Kiitos, JKT. Tänään kuvasin toisessa paikassa tien varrella tämän kääriäisen, joka muuten näyttää minun silmiini samanlaiselta kuin eilinen, mutta sinistä sävyä näkyy kirkkaampana auringon valossa. Juuri tuo sinerrys sai minut ajattelemaan Celypha lacunanaa. Olen tosi huono tunnistamaan näitä kirjavia perhosia. Ehdotit jotakin Apotomis -lajia. Niistä minun mielestäni samanlaisuutta on valkeissa kuvioissa eniten metsäsilmukääriäinen (Apotomis turbidana) -lajin kohdalla. Mitä sanot tästä vaihtoehdosta? Tai auttaako tämänaamuinen uusi kuva yhtään paremmin määritystä?
En taida yrittää. Noissa on tehty perhoskirjoissakin virheitä levitettyjen yksilöiden kanssa.
Jos etusiipi olisi kohtisuoraan kuvattu, voisin yrittää veikata.
Kiitos. Sinä teit, minkä voit. Mitähän ihmettä varten luonnossa pitää olla joitakin lajeja niin paljon lähes samannäköisinä ja toisia sitten vain yksi ja ainoa, josta ei voi erehtyä!
Tämä alempi on Endothenia gentianaeana ent. oblongana. ali
Hienoa, että tällekin löytyi nimi! Kiitos sinulle, ali. Vertailin nyt vielä antamasi tiedon perusteella ja sehän se on. Täysin uusi laji minulle.
On tuo ylempikin tämä. ali
Samaan tulokseen tulin itsekin. Se kuva on vain otettu illalla hämärässä, niin näyttää tummemmalta. Aika tumma on myös Laji.fi:n kuva, johon mm. vertailin.
Näyttää muuten olevan hyvin itäinen laji, joten sekin puoltaa määritystä.
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.