Löytyi vaatekaapista ja vierellä oli muutamia kuivuneita siipien näköisiä jäänteitä . sängystä löysin pari millin mittaista valkoista pyöreää munaa jotka liiskaantuivat pihtiin ottaessa. Nyt hermoromahduksen partaalla jos taloon on tullut ludekanta.
Tämä tosiaan on lude, mutta ei seinälude(lutikka).
Ulkoa sisälle eksynyt harmiton yksilö.
Sängyn tarkistaminen olisi paikallaan jos olet löytänyt munia sieltä. Pohjaan kannattaa kurkata, jos löytyy pieniä mustia pisteitä, erottuvat kyllä, niin ne ovat luteiden jätöksiä. Voihan olla että nämä munat ovat jonkun muunkin jälkeläisiä. Tai eivät olleet munia, vaan hilsettä tai vastaavaa.
Näin keväällä hyönteiset heräilevät ja eksyvät helposti sisätiloihin, varsinkin vanhoissa taloissa, joten todennäköisemmin sisältä tapaa jonkun muun kuin seinäluteen, varsinkin jos ei ole matkustellut ulkomailla hetkeen ja tuonut " tuliaisia" mukanaan.
Ei ole lutikka ja lutikan munat eivät ole pyöreitä.
Sänky ja lähialueet tarkistettu . Sängyn vieressä on yhdellä pienellä alueella listassa mustaa pientä pilkkua, kuin luteen ulostetta joka lähti pyyhkiessä. Olen koittanut ajatella että voisi olla kärpäsenkin ulostetta , toivottavasti. Sänky on tarkastettu joka päivä ja olen ollut näkeväni myös pari pientä riisinjyvän mallista ”munaa” petivaattessa. Olen kerännyt talteen ja odottelen kuoriutuuko miehelläni tullut muutamana päivänä pieniä näppyjä ja siksi stressi asiasta että onko kyseinen yksilö lude, on vaivannut ja luonut aika mahdotontakin stressiä koska asumme kerrostalossa ja kauhukuvat luteista ahdistaa.
Osaako joku sanoa miten nopeasti merkkejä alkaa ilmaantua , pisteitä sänkyyn ja lakanoihin jos luteita asunnossa olisi?
Mustat pisteet listoissa saattaa olla kärpäsen, hämähäkin ynm ulostettakin. Sängyn tarkkaileminen on varmasti paras keino ja tehosiivous.
Kyllä ne oireet näkyvät melko nopeasti. Ihoreaktiot ovat tyypillisiä. Kannattaa seurata tilannetta. Yöaikaan ne liikkuvat enemmän.
Sänky, patjat ja peitot, tyynyt pesuun, imurointi tai kuumahöyrykäsittely jos mahdollista. Jos ilmenee että ne on luteita tai muita haittaeliöitä niin taloyhtiölle ilmoitus.
Ulostejälkiä lutikoista tulee heti sängyn puuosiin kun ovat saaneet veriaterian eli puremajälkiä pitää olla ensin jotta jälkiä voi löytää. Lähtötietojen perusteella en epäilisi itse lutikkaa. Pienellä alueella olevat ulostejäljet lattialistassa voivat olla ja monesti ovetkin hämähäkin aikaan saamia.