Onko tämä harvinainen TUMMAKULTASIIPI (Lycaena tityrus)

Kuvasin tämän perhosen ohimennen maisemaobjektiivilla tosin melko läheltä. Luulin pikkukultasiiveksi.
Ei ole pikkukultasiipi. Netistä löytyi täsmälleen samanlainen ja se oli Tummakultasiipi (Lycaena tityrus).Onko määritykseni oikea? Paikka oli Puruveden Sorvaslahden Taipaleenlahti, joka on hyvä korentopaikka. Kuvausaika 18.6.2019. Kuva on etusivulla kotisivullani http://www.villalat.com.


Ville Alatalo

Minusta hippothoe.

Hei Lasse Aho,

Ovat kyllä paljon samannäköisiä ketokultasiipi ja tummakultasiipi,
naaras.
Seuraavassa osoitteessa on hyvin samannäköinen perhonen, kuvaaja Salmela
ja
hän on nimennyt tummakultasiipi naaraaksi.

Tuossa osoitteessa 7. kuva ylhäältä on hyvin samannäköinen kuin minun ottamani kuva.

Kyllä minustakin tuo on ketokultasiiven naarasyksilö. Tummakultasiiven takasiiven oranssi on täplinä, kun taas ketokultasiivellä oranssi on enemmän yhtenäisenä juovana, kuten kuvan yksilöllä on. Paras tunnistus siipien alapinnasta, joten jos löytyy kuvaa siipien alapuolesta niin asia tulee selväksi.

1 tykkäys

Minäkin löysin ketokultasiivestä “täsmälleen samannäköisen”. Osoitteessa

Sieltä löytyy yksi täsmälleen minun kuvani kaltainen yksilö: “naaras, tumma muoto, 8.7.2014 Leppävirta”.
Joten minunkin kuvani lienee tämä sama: " ketokultasiipi, naaras, tumma muoto ". Sieltä voi tarkistaa!

1 tykkäys

Tuossa Salmelan kokoelmassa numerot 7 ja 11 ovat kyllä myös niin minun ottamani kuvan kanssa samanlaisia, että minun on vaikea sulkea täysin pois tuotakaan. Pitäisi nähdä myös siiven alapinta - oli kuitenkin ainut kuva. Todennäköisemmin voi olla ketokultasiipi, Lycaena hippothoe.