Onko tuppikärpässieni?

18.10.2019 Kaarina, Kuusisto, Kappelinmäki.

Vaikka olisi tuppikärpässieni ei se niin harvinainen ole, ettei joku voisi tätä kommentoida.

Kiinnostaa ja yritin jo aiemmin kaivaa netistä tietoa tästä lajista, mutta laihoin tuloksin. Samanlaisia massiivisia tuppeja on ainakin harmaakärpässienellä ja oranssikärpässienellä ja taitaa olla myös ruostekärpässienellä. Ainakin omia kuviani selailemalla päädyin tällaiseen ajatukseen. Sitten aloin miettimään olisiko joku minunkin kuvistani mahdollisesti tuppikärpässienestä ja eksyin nettiin tätä tutkimaan. Mutta ei tosiaan netissä asiasta paljoa viisastu. Elikkä kiinnostaisi myös lukea mitä itse ajattelet tästä ja miksi arvelet että voisi olla tuppikärpässieni eikä esim ruostekärpässieni tai joku muu noista renkaattomista. Tosin tuolla näkyy olevan nöyhtäinen jalka eli ei varmaan ruoste. Eikä tuo varmaan oranssikaan ole eikä harmaa elikkä en tiedä mikä tuo on. Nuori kangaskärpässieni voisi kait olla, rengastahan ei tuossa näy mutta jos se on lakin alla piilossa? Sori, ei minusta ole apua, mutta on kuvaasi kuitenkin katsottu ja lajia pohdittu.

Itse pohdin tähän kahta muuta vaihtoehtoa. Tuppikärpässieni on käsittääkseni harmaampi joten tuo lakin väri ei oikein sovi siihen.

Tuo kasvupaikka voisi sopia kavalakärpässienelle, mutta ehdin vasta nyt katsoa millainen jalka sillä olisi kuvan sieneen verrattuna - mahdollinen rengashan ei näy kuvakulmasta. Eikä se oikein sovi, ei myöskään lakin reunan liian selvä kampauurteisuus. Sen vuoksi oma ehdotukseni olisi oliivikärpässieni, ainakin yksi oma aiempi oliivikärpässieni olisi hyvin tuon näköinen jalastaan.

Kiitos avaavasta keskustelusta Henri ja Mikko.
Olis pitänyt tajuta laittaa kuva myös alapuolelta. Tässä se on.

Eli kavala (ja kangas) tuon kuvan perusteella lopullisesti poissuljettu. Olisin itse edelleen oliivikärpässienen kannalla, jotenkin tuo värisävy on väärä ruostekärpässienelle.

Olen Mikon kanssa samaa mieltä , että on oliivikärpässieni.
Tuppikärpässientä lähdin hakemaan pelkästään tuon ison tupen takia. Sienituntemus on mulla aika heikkoa.