Laji.fi | Tietoja foorumista | Käyttöehdot | Yksityisyys | Keskustelusuosituksia

LAJI.FI-foorumi

Outo helttasieniryhmä

Nyt löytyi ryhmä sienten itiöemiä, joihin itselläni ei ole oikein mitään lajiehdotusta. Kuvan sienet kasvoivat 30.9.2018 Espoossa mäntyvaltaisessa kuivahkossa metsässä, paikassa jossa oli neulaskariketta ja hyvin vanhaa koirankakkaa. Sienet ovat kuitenkin aika kookkaita ollakseen tavanomaisia lantasieniä. Saattaa olla että kasvualusta on lahopuu, mutta en

Ulkonäön perusteella näistä tulee mieleen joku helokka tai lahokka. Jotenkin on olo että tämä pitäisi tietää, mutta en oikein keksi mitään sopivaa lajia. Valitettavasti itiöpölyn väri ei ole tiedossa eikä näytettä ole… :frowning: Maku on joka tapauksessa jossain määrin kitkerä. Vai voisko olla esimerkiksi mäntyhelokka, Flammula pinicola?

1 tykkäys

Ei sytytä. En sulkisi pois sitä vaihtoehtoa, että Hebeloma (mutta oudon värinen olisi seitilliseksi Hebelomaksi).

Nostan tämän vanhan jutun esiin. Eri vaihtoehtoja miettiessäni palaan edelleen tähän nyttemmin mäntylammukaksi nimettyyn lajiin. En sitä pysty sulkemaan pois, mutta en toisaalta keksi mitään muutakaan vaihtoehtoa. Nyt viikonloppuna löytyi lisäksi tällainen jossain määrin samantapainen helttasieniryhmä, hyvin laholta sammaleiselta kannolta (puulaji ei enää määritettävissä). Maasto oli kuivan kangasmetsän ja kostean korpisuon taitekohta, eli puulaji voi siis olla melkein mitä vaan

Nämä uudet sienet näyttävät kyllä yleisolemukseltaan aika eri laisilta kuin nuo edelliset. Väritys on kuitenkin aika samanlainen, samaten jossain määrin karvas maku. Jos kirjojen tuntomerkkejä lukee, mikään mäntylammukan tuntomerkki ei oikein sodi tätä vastaan. Toisaalta tämä laji on yleishabitukseltaan hyvin anonyymi. Näiltäkään sieniltä en saanut kunnon itiölaskeumaa. Tosin hyvinkin voisi veikata että itiöpölyn väri menee ruskeaan - jos kyseessä olisi mustaitiöinen esim. Hypholoma, heltat olisivat varmasti selvemmin harmaat.

Tuo ensimmäinen tuo mieleen tämän sienen

Elikkä palohelokkaa ehdottaisin, tai jotain P. highlandensis ryhmän lajeista. Tuo jalkimmäinen näyttää minusta eri lajilta.

Moi,

kiitos vastauksesta. Voi hyvin olla että ovat eri lajeja. Palohelokan olin itse sulkenut tuossa ekassa tapauksessa pois lähinnä sillä perusteella, että mielestäni sen lakki on limaisempi. Nuo ovat aika kuivalakkisia sieniä, hiukan samaan tapaan kuin kuusilahokat. Palohelokka on kuitenkin kuivallakin säällä vähintäänkin tahmea. Myönnetään, että samaa näköä siinä kyllä jonkin verran on.

Ensimmäiset sienet ovat edelleen minulle mysteeri. Nyt laji.fi:ssä on Outin ja Tapion mäntylammukkakuva tältä syksyltä, siitä kuvasta saa sen käsityksen, että selkeän leppälammukkamainen sieni olisi kyseessä.

Nämä jälkimmäiset näyttävät salohelokoilta, voisiko sopia?

Kiitos Mika! Salohelokka on jotenkin ollut minulle täysin pimennossa, mutta se kyllä sopisi tosiaan aika täydellisesti tuohon jälkimmäiseen. Kuten kuusilahokka mutta heltat eriväriset, ja maku lievästi karvas.