Pojantyttäreni soitti ja “ilmiantoi” hiekkalaatikon reunasta roikkuvat kummalliset asiat. Pitihän mummon oitis polkaista katsomaan. En pystynyt kertomaan hänelle muuta, kuin että kysyn viisaammilta. Oletan, että nämä ovat erinomaisesti naamioituneita koteloita. Mutta minkä ötökän?
Moi, kysyin samasta asiasta taannoin ja kun sattui olemaan hämähäkki vieressä tulkitsin sen tekemäksi, mutta vastaus oli että ei ole hämähäkin tekele, olen sen jälkeen huomannut monessa paikkaa saman tapaisia, alku ilmeisesti lähtee hämähäkin seiteistä ja siihen kertyneistä roskista yms. olen tulkinnut ja osin havainnutkin että pyörteinen tuuli kerryttää lisää roskaa ynnämuuta ja näin voi kasvaa isoksikin nämä viritykset, joku muu on voinut havaita jotain muuta ilmiössä .
T:Jyri
Ei ole tuuli pyöritellyt näitä vaan on täysin aito pallohämähäkin kotikoppa. Suomessa on muistaakseni ainakin noin 2-3 lajia, mitkä naamioivat piilopaikkansa näin. Voin tarvittaessa selvittää lajit. Joku lajeista oli ns kuivien paahdepaikkojen laji ja siitä syystä näitä voi bongata esim hiekkalaatikolta. Koppa voi toki olla hylätty ja hylkäämisen jälkeen tuuli alkaa tehdä sotkua. Mutta asutun kopan hämähäkki kyllä pitää systemaattisesti kunnossa, vaikka se ihmissilmään näyttääkin sotkulta. Näissä kuvissa hämähäkkien tarkka työskentely näkyy ja saattavat olla vielä kotonakin. Käy ottamassa yksi koppa varovasti purkkiin ja muista purkki alle, häiritty hämähäkki tekee benjit ja pudottautuu maahan. Kopan voi varovasti avata pinseteillä. Katsotaan sitten minkä lajeista löysit.
Kiitos! Tykkäsin molemmista vastauksista, mutta jotenkin taivun enemmän uskomaan Hoken tulkintaan, koska näitä oli niin systemaattisesti ympäri puisen hiekkalaatikon reunusta, joka muodostaa hyvän lipan sateensuojaksi. Ihmettelen vain sitä, miten hämähäkki on pystynyt näissä viritelmissä olevia kiviä siirtelemään. Muurahaisten voimat tosin ovat tunnettuja - jospa hämähäkeilläkin on piileviä “lihaksia”… Hämähäkin seiteistä nämä ilmiselvästi ovat saaneet alkunsa. Aionpa toteuttaa sinun ehdotuksesi, Hokke.
Saa uskoa tai ei, mutta fakta on silti faktaa Nämä hämähäkit eivät käytä voimaa kivien siirroissa, vaan tekniikkaa. Hämähäkki laskeutuu maahan, kiinnittää seitin tiukasti kiveen ja vinssaa sen ylös. Näin se rakentaa koppansa. Kaikki tämä tapahtuu yöllä. Ja koska ihmiset ovat mukavuudenhaluisia eikä kukaan valvo, niin tämä hieno tapahtuma jää näkemättä!
Siis pallohämähäkit ovat kehittyneempiä kuin muurahaiset, koska pystyvät käyttämään muutakin kuin raakaa voimaa! Kyllä luonto on ihmeellistä! Pääsen vasta illansuussa hakemaan näytteen lasipurkkiin, mutta todellakin aion tutkia asian. En jätä “kiveäkään kääntämättä” - vaikkapa ihan konkreettisesti.
Moi taas, eli olin sittenkin jäljillä aikoinaan mut kuvassa näkyvä hämähäkki oli muistaakseni joku riipukki,
vastauksesta tosiaan kävi silloin selväksi ettei ollut hämähäkin tekosia, ihmettelin kun oli hienosti kiinni kolmesta kohtaa ,yksi seitti alaspäin ja kaksi muuta viistosti ylöspäin , kauempaa näytti leijailevan ilmassa, joten uskoin vastauksen ja kun ovat yleensä aika matalalla aloin miettiä tuuli vaihtoehtoa, havaitsinkin että pyörteinen tuulenpuuska teollisuushallin seinustalta sai maasta irti suht isojakin jyväsiä, niin että puuskan jälkeen hampaat narskui jos ei tajunnut pitää suutaan kiinni, kuten olis varmaan pitänyt tämänkin asian tiimoilta pitää.
Rakennelmia oli pitkälti toistakymmentä. Kaikki olivat suht matalalla. Jokainen oli selvän välimatkan päässä toisistaan - noin 40 cm - ikään kuin kyseessä olisi oma reviiri.
Avasin yhden rakennelman paikan päällä. Sisältö oli tämän näköinen. Vain yksi muurahainen ilmestyi sieltä. Nämä muut muurahaisen näköiset eivät liikkuneet.
Toiseen purkkiin olin pudottanut kaksi rakennelmaa. Kotona huomasin, että purkki aivan vilisi pieniä hämähäkkejä. Niitä oli kymmenittäin. Toiset lähes mustia, toiset ruskehtavia. Koko näillä kaikilla oli ehkä alle 2 mm. Yhtään suurikoisempaa otusta en havainnut.
Tässä vielä se yksinäinen hämis. Olen pahoillani, että minun valokuvausvälineeni ovat niin vaatimattomat. Parempaa tulosta en saanut. Luuletko, Hokke, että pystyt näiden kuvien perusteella tekemään mitään päätelmiä?
Voi, hyvänen aika. Luin viestini läpi ja huomaan toisen kuvan kohdalla puhuvani muurahaisista, kun piti tietenkin sanoa hämähäkki! Ne tummat ja ruskeat pikku hämähäkit ovat nyt olleet purkissa kolmisen tuntia. Vaikka ne olivat eri “pesästä”, ne ovat näköjään asettuneet taloksi ja sulassa sovussa rakentaneet jo melkoisen seitistön lasipurkin sisään. Ahkeraa sakkia!
Ihan saman tyyppiseltä näyttää kuin nuo minunkin näkemäni viritelmät. Et aikoinaan tullut avanneeksi sitä tutkimusmielessä? Kuka mahtoi sen tuuliteorian sinulle mielipiteenään kertoa… Minun mielestäni omassa tapauksessani tuuli ei voi olla aiheuttaja, koska viritelmiä oli niin paljon - ja jopa sellaisessa kohdassa, johon tuuli ei edes pääse. - Luonnossa ei todellakaan ihmettelyn aiheet lopu! Se on hyvä asia.
Ei tullut avettua, nyt olis kyllä työpaikan senustalla samanlaisia, lähdin kyllä ihan itse miettimään tuulen mahdollisuutta kun ei hämähäkin luomus kuulemma ollut enkä oikein uskonut perhostoukkaankaan (jota myös mietin) vaikka seittiä tuottavatkin, olis vaan kannattanut avata olis sekin mysteeri ratkannut oitis.
Tähän aikaan vuodesta isot naarashämähäkit ovat jo kuolleet ja uusi jälkikasvu on vielä pesässä. Tertulta hyvät havainnot ja hieno kuvasarja! Poikaset tulevat alussa toimeen keskenään mutta erakoituvat kyllä kohta. Lajimääritys voi olla hankala ainakin minulle näin pienistä. Mutta ruumiin kulmikkuus voisi viitata lajiin Parasteatoda lunata, loistopisarakki. Tämä on kuitenkin vain esimerkkilaji tässä kohtaa. Jyrin kuvassa ilman muuta vastaava juttu.
EDIT: Piti vielä lisätä että nuo yksinäiset mustat pienet hämähäkit mitä on vain yksi per pesä, ovat selvästi eri lajia. Ne saattavat olla vain hyväksikäyttäjiä, eli ovat muuttaneet valmiiseen kotiin kun kerran on hylätty. Tätä käytöstä esiintyy monella hämähäkkilajilla. Kuollut kovakuoriainen taas on tapettu saalis, minkä emo on aikoinaan vienyt pesään joko itselleen tai poikasilleen. Monen lajin naaraat syöttävät poikasiaan jonkun aikaa ennen kuolemaansa.
No, tästähän kehkeytyi vallan mainio ketju! Tietoa karttui ja mielenkiinto luontoa kohtaan lisääntyi. Kiitokset pohdinnoista teille kummallekin, Hokke ja Jyri!
Yksi vaihtoehto on Cryptachaea riparia, joka tekee juuri tuollaisia hiekkakartioita ja saalistaa muurahaisia. Varmaan niitä on kyllä muitakin vastaavia lajeja.
Mielestäni ne hylätyissä pesissä olevat kitiinikuoret vaikuttivat muurahaisen muotoisilta. Tyhjiin imettyä poikasten ravintoa? Kiitos tästä lisävalaistuksesta, Harry. Harmi, ettei yhtään aikuista ollut enää vahvistamassa lajin nimeä, mutta mielenkiintoistahan tämä on ollut!
Nostan esiin tämän vuoden takaisen ketjun, koska tänään sain kuvattua samasta paikasta ja vastaavanlaisista pesistä yhden aikuisen ja yhden nuoren. En halunnut häiritä muita pesiä, joita oli jälleen runsaasti. Varmaan niissäkin oli asukkaita, koska nyt olin pari viikkoa aikaisemmassa. Tarkkailin pesien rakentumista pitkin kesää. Mielestäni kyseessä on Cryptachaea riparia-pallokki, kuten Harry arveli. Mitä sanoo Hokke?
Hienot kuvat jälleen kerran. Lämmin kesä on näitäkin hellinyt. Tulivat myös minun pihalleni heinäkuussa, mitä ei ole koskaan aikaisemmin tapahtunut. Pihamme ei ole mikään paahdeympäristö, mutta niin kuumaa oli. Laji voisi hyvinkin olla tuo Harryn ehdottama.
Kiva kuulla toisiakin kokemuksia näistä hienoista rakennusmestareista! (Hokke, sinulle tiedoksi, että jostain syystä minulle tuli “vahingonlaukauksia” noissa tykkäyspainalluksissa… Ettet ihmettele, mistä on kysymys. )
Joskus mukavaa palata vanhoihin juttuihin. Tämä Cryptachaea riparia hämis tuli taas pitkästä aikaa vastaan ja löytöpaikka oli kuiva hiekkakenttä. Naaras on tehnyt pesänsä kahden kiven väliin. Sain houkuteltua sen esiin pudottamalla muurahaisen verkkoon. Laji on tyypillisesti yöaktiivinen. Otin siitä paljon kuvia sekä videon. Linkkaan ne tähän. Tässä videoni: Cobweb Spider With Prey Ant (Cryptachaea riparia) - YouTube
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528).
Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen
keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life
on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä
ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä
tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.