Päivän haasteellisia malikoita

On taas malikoiden aika! :grinning:

Tänään löytyi useampi jossain määrin haasteellinen malikka, laitan niitä nyt tähän samaan ketjuun lajiarvauksineen. Samalla haastan muutkin mukaan opiskelemaan näitä.

Ensinnäkin tällainen. Varsin voimakas jauhontuoksu, kasvoi suhteellisen kuivassa kangasmetsässä Espoon Nuuksiossa:

Kangasmetsissä kasvaa tunnetusti jauhomalikka (Clitocybe vibecina) ja kuuramalikka (Clitocybe ditopus). Jauhomalikan pitäisi olla läpisäteinen ja härmätön, ja kuuramalikan säteetön ja härmäreunainen. Entä tällainen silkinkiiltoinen, mikä tämä on? Sää on ollut melko pitkään kuiva, joten itiöemä edustanee kosteusmuuntuvuuden kuivinta ääripäätä. Oma ARVAUS on, että vaikka läpisäteisyys puuttuukin, tämä olisi kuitenkin tuo jauhomalikka. Mietin kyllä myös esimerkiksi hopeamyyränlakkia, mutta tuo jauhontuoksu puuttuu siltä.

Toinen tapaus. Hiekkamaalla, vanhan hiekkakuopan pohja. Tällä ei ollut mitään selkeää tuoksua, ainakaan ei tuoksunut jauholta. Tätä olen yrittänyt sovittaa kangasmalikaksi (Clitocybe regularis).

1 tykkäys

Ja tässä vielä kolmas. Kalliosammalikosta. Tuoksu samanlainen kuin edellisellä lajilla, siis melko mitäänsanomaton. Värimaailma kuitenkin toinen, selvästi punertavampi. Tähän veikkaan nummimalikkaa (Clitocybe diatreta).

1 tykkäys

Onkohan muita tuollaisia pinkkejä malikoita kuin nummimalikka. Itse olisin tuon varmaankin kirjannut nummimalikaksi. Kakkosen olisin kirjannut epävarmana harmaamalikkana. Harmaamalikalla jalka tummuu tyveä kohti kuten kuvassa. Ja näyttäishän noilla takimmaisilla olevan two-tone funnelille sopivat lakin väritkin.

Mutta itse arvailen malikkalajeja aika pienestä lajijoukosta. Harmajan malikka eepoksesta ei ole oikein apua opiskeluun. Itse asiassa laskin justiinsa että Laji.fissä on 11 Clitocybea joilla on yli 10 havaintokirjausta. Suunnilleen noissa olen yrittänyt pysyä. Nettikuvastoista saa apuja näihin yleisempiin mutta muihin ei saa. FTEssäkin on käyty läpi vain kourallinen malikoita. Elikkä pitäisi olla joku kurantti ja helppolukuinen selvitys tästä suvusta että uskaltaisi laajentaa omaa suppeaa lajilistaa.

Tuo kakkonen voi kyllä hyvin olla harmaamalikkakin. Voi olla että sekin on ollut kuivahtanut ja harmaamalikalle tyypillinen läpisäteisyys on kadonnut.