Pari malikkaa ihmeteltäväksi

Syksyn mittaan kuvattuja malikoita, osasta olen hajulla, osa vähän hakusessa.

  1. Suomumalikka on vähän hakusessa, kelpaisko tämä

  1. Anismalikka elikkä aniksentuoksuisia, tullut vastaan useamman kerran

anismalikka324082019virtasalmivalmismini

  1. Tuoksuttomia pieniä siistejä isohko hajanainen ryhmä, valkomalikka tässä mielessä. En oikein keksi mitään toista hyvää vaihtoehtoa elikkä tuo valkomalikka on vähän hakusessa minulla

valkoinen307092019ankelevalmismini

  1. Tuntematon, malilkoista tätä etsinyt mutta voi kyllä hyvin olla joku ihan toinen ryhmä kyseessä

tuntematon47113092019hindsbyvalmismini

  1. Joku lepista, mites kalvasvalmuska L. irina sopisi?

tuntematonmalikka2303102019hindsbyvalmismini

  1. Pieniä kauniita melko lailla puhtaanvalkoisia aniksentuoksuisia elikkä valkotuoksumalikka mielestäni

valkotuoksumalikka628092019lemmenlaaksovalmismini

Tässä jotain kommentteja, ei välttämättä kaikki oikein:

  1. Suomumalikka ok
  2. Anismalikka ok
  3. Valkomalikka on mielestäni selvästi tukevampi ja ainakin kuvan perusteella kasvupaikka vaikuttaisi kangasmetsältä. Valkomalikkahan on lehtojen laji. Nyt nämä laji.fi:n kuvat ovat ilmeisesti sen verran pienennettyjä, etteivät yksityiskohdat ihan täysin erotu, mutta kuvittelen että noiden sienten lakin reunassa on lyhyt läpisäteisyys ja kapea härmäreunus. Olen tällaista sientä kuvitellut reunusmalikaksi (Clitocybe marginella). Toinen vaihtoehto (jos läpisäteisyyttä ei juurikaan ole) olisi hentokynsikäs (Leucocybe candicans), joka on entinen hentomalikka, Clitocybe candicans.
  4. Tästä tuli minulle mieleen Rhodocollybia-suvun juurekkaat, esimerkiksi rusotäpläjuurekas (R. maculata). Tosin kuvan perusteella ei oikein saa käsitystä onko jalka juurehtiva vai ei. Kasvoi ilmeisesti sammaleisessa kangasmetsässä.
  5. Kalvasvalmuska varmaan mahdollinen
  6. Valkotuoksumalikka voi olla mahdollinen. Hiukan epäselväksi tosin jää oliko lakin reuna läpisäteinen vai ei - jos oli, menee kuitenkin anismalikkaan.

Kiitos taas Mikko kun jaksat auttaa. Katsoin tuon kutosen originaalista ja reuna ei nyt ihan läpisäteinen ole mutta kuitenkin hieman kampauurteinen elikkä tämä siis erottaa vaalean anismalikan ja valkotuoksumalikan. Kuvassa siis vaaleudesta huolimatta anismalikka.

Näiden pienten vaaleiden malikoiden kanssa on ollut hieman ihmettelemistä. Otin kropin kolmosesta, en oikein tiedä miten tuota reunusta pitäisi luonnehtia.

Biotooppikin on vähän vaikea kun pohjalla on ns. glasiofluviaalista hiekkaa ja sen päällä kuusikko mutta ympärillä lehtokasvillisuutta ja kalkkialuetta tietty. Eli joku lehtomainen kalkkivaikutteinen kangas jossa istutuskuusikko, jos tuollaista biotooppia voi edes olla olemassa. Nuo kolmosen malikat olivat siis todella puhtaan valkoisia ja siistejä ja lakit luokkaa max. reilut 5 senttiä.

Pitää tutustua noihin mainitsemiisi lajeihin.