Päiväperhosten ilmestyminen 2019

Tanskasta oli muutama päivä sitten raportti carduista matkalla etelään: https://twitter.com/mortenddhansen/status/1157687340506238978?s=21

1 tykkäys

Terve,
tanskalaisten havainto sopisi hyvin yhteen Suomen viimepäivien ohdakeperhosten vähenemisen ja sen tiedon kanssa, että syksyn puolella ohdakeperhoset ja amiraalit käyttävät pohjoispuolen virtauksia palatakseen Etelä-Eurooppaan ja Afrikkaan. Pohjoisvirtauksista on täällä saatu nauttia jo viikko pari ja ne ovat ulottuneet Pohjois-Saksaan asti.
ML

Vuoden ensimmäinen neitoperhonen lensi just sisälle neljännen kerroksen ikkunasta, surkean vähissä olleet tänä vuonna. Ruotsin eteläosissa jonkinlaista sinappiperhosvaellusta ilmeisesti käynnissä.

Vuoden ensimmäinen neitoperhonen (laji 57.) tänään Mikkelissä Kenkäveron puutarhassa. Facebook-ryhmässä JouniU ilmoitteli vaaleakeltaperhosta, Colias hyale tänään Turusta.

Hirvensalmi, Tuukkala, Hämeenmäki
06082019
Eilen jo nähty mutta tänään kuvattu syysasterilla. Seurana oli runsaasti sitruunaperhosia.

1 tykkäys

4.8. Parikkala

jatkan edellistä viestiäni (25.7.)…

25.7. olin 31 lajissa. Siihen täydennystä…

11.7. ketosinisiipi (32)
18.7. kangassinisiipi (33)
25.7. haapaperhonen tai häiveperhonen, ei lasketa varmaksi
27.7. lauhahiipijä (34)
30.7. virnaperhonen (pelto tai tumma), ei lasketa varmaksi
9.8. ruostenopsasiipi (35) - ensi havainto minulle! :blush:

Tänään siis 35 varmaa lajia.

Unohdin mainita, että myös ohdakeperhonen oli minulle uusi laji tänä vuonna - niitä uusia on nyt muutama näkynyt 5. ja 7.8. mutta selkeästi vähemmän kuin 1. polvea.

Yhtään neitoperhosta en sen sijaan ole nähnyt! :upside_down_face:

Pitänee kirjoittaa tuo lista kronologisesti + numeroiden uudelleen, eihän näistä harakanvarpaista saa muuten selkoa…:compass:

Puumala, 9.8.2019

2 tykkäystä

Ehkä niitä neitoperhosiakin sinne Puumalaan vielä tulee, sillä näin 07.08. Mikkelin Tornimäessä useampia. Itsekään en keväällä nähnyt ainoatakaan.
Tornimäessä 07.08. myös kaksi ruostenopsasiipeä (laji 58.).

1 tykkäys

Heinävesi 10.8.

1. Suruvaippa - vuoden ensimmäinen

Myös yksi neitoperhonen ja sitruunaperhosia täälläkin lennossa

Ensimmäinen havaitsemani uuden sadon herukkaperhonen (Polygonia c-album). Piti todella pitkään siivet visusti kiinni - räväytti vain kerran ennen lentoon lähtöä. Jospa tästä vielä kesä tulisi tänne raukoille rajoillekin! :slightly_smiling_face:

Joensuun Kiihtelysvaara 10.8.2019

10082019
Vielä yksinäinen ohdakeperhonen neito- ja sitruunaperhosten seurana.

Yksi ns. bonuslaji tuli eilen yllättäen vastaan:
59. I. lathonia Ka:Virolahti 10.8.

1. Lycaena virgaureae, loistokultasiipi, 5.8.2019, Huittinen
  2. Plebeius argus, kangassinisiipi, 5.8.2019, Huittinen
  3. Plebeius idas, ketosinisiipi, 5.8.2019, Huittinen
  4. Nymphalis c-album, herukkaperhonen, 6.8.2019, Sastamala

Kalajoella eilen 10.8. polkupyöräretkellä tuoreita ohdakeperhosia(5), neitoperhosia(2), herukkaperhonen(1) sekä lanttuperhosia(10). Raahen koko kesän määrä neitoperhosia 4 yksilöa ja kaikki talvehtineita.
Päivän lajimäärä 11.

16082019
Lämmintä ja aurinkoista. Syysasterilla amiraali, keisarinviitta, ohdakeperhonen, nokkosperhonen, neitoperhosia ja sitruunaperhosia.

Olin jo melkein menettänyt toivoni päiväperhosten suhteen, kun tänään ihmeekseni oli pitkästä aikaa liikehdintää minun pihallani. Kukkimassa on useita perhosten suosikkilajeja ja aurinko paistoi. Näin useita ohdakeperhosia, komean keisarinviitan, raikkaan värisen sitruunaperhosen, muutaman lanttuperhosen sekä tämän herukkaperhosen…

Joensuun Kiihtelysvaara 17.8.2019

…mutta en vieläkään yhtään amiraalia, suruvaippaa tai neitoperhosta.

17082019
“Kimppakuva” :wink:

Amiraali jäi vähän kauemmas.

1 tykkäys

Wow! Tuntuu uskomattomalta minusta, joka olen harmitellut perhosten vähyyttä tänä kesänä… Puoleensavetävät syysasteripuskat sinulla! :smiley:

Täällä on sitruunaperhosia “tosi paljon”, neitoperhosia muutamia mutta muissa lajeissa vain yksittäisiä yksilöitä :thinking:
Kun ei ole kuin syysasteria pari puskaa, ei jää perhosille vaihtoehtoja :rofl:

Toinen yllätyslaji tuli juuri äsken vastaan ensimmäistä kertaa kotiruudustani 691:63:
60. T. betulae Kb:Rääkkylä 18.8.