Peltosaunion ennätyspituus?

Laitan taas mukavaa kukkatietoa pihaltamme Hollolasta.

Olemme ihmetelleet pihaamme talon eteen kasvaneesta kukkaryhmästä,

kun niiden korkeus on nyt maanpäällisestä rungosta kukkien

korkeimpaan kohtaan jopa 170 cm !

Olisiko meidän kukkamme jo jonkinlainen ennätys ?

Olen mittausta varten tukenut kukkaa ja metrimittaa sitomalla

ne yhteen ohuella metallilangalla “tukitankoon” kiinni.

Korkeimpia varsia on viisi (5) kpl,

lisäksi matalampia on vielä noin 5 - 6 kpl.

Emme ole itse kukkaa pihaan laittaneet !

Ihmettelemme mistä se on tullut.

Minulla on kuvia, mutta en tiedä miten lähetän ?

Suominen ja Hämet-Ahti kirjoittavat julkaisussa Kasvistomme muinaistulokkaat: tulkintaa ja perusteluja (1993), että peltosaunio on Etelä-Suomessa muinaistulokas, mutta levinnyt ja runsastunut nykyiseen levinneisyyteensä vasta viimeisen 100 vuoden kuluessa (epäilevät sen muinaistulokas-statusta mm. Pohjois-Hämeessä). Ihmistoiminnan seuralainen joka tapauksessa, olisiko tonttinne lähellä entistä pelto- tai niittyaluetta tai puutarhamulta entistä maatalousmaata? Peltosauniota näkee usein kukkivana vanhoilla kulttuurialueilla, kun maaperää muokataan ja maanläjityskasoilla se on tavallinen näky.

Koosta en osaa sanoa mitään varmaa, en ole törmännyt noin korkeisiin peltosaunioihin.

Kuvia saa lisättyä joko raahaamalla kuvatietoston ikoni näihin vastausikkunoihin tai lataamalla kuvatiedosto näiden vastausikkunoiden työkaluriviltä Lataa / Choose file to upload -ikonin avulla (7. vasemmalta, ylöspäin osoittava nuoli).

Hei ! SUURET KIITOKSET HYVÄSTÄ VASTAUKSESTA !!!:blossom::bouquet:

pe 28. heinäk. 2023 klo 19.49 Kristiina Vn sivustolta LAJI.FI-foorumi (notifications@laji.discoursemail.com) kirjoitti:

En ymmärrä, miten pihasi puutarhakukkaset liittyvät tähän postaukseen tai peltosaunioon, mutta jos liitit puutarhakukkakuvat viestiisi vahingossa, saat ne pois muokkaamalla viestiäsi (kynä-ikoni alarivissä toinen vasemmalta. Ps. Puutarhakukkasin liittyviä keskusteluryhmiä löytyy mm. somesta, bogeista ja perinteisiltä puutarhasivustoilta). Täällä laji.fi:llä kasvikeskustelu liittyy Suomen luontoon, nuo kuviesi puutarhakukat eivät ole herkkiä leviämään itsestään eivätkä ole esim. vieraslajiongelma.