Pienehkö seitikki

Päivän retkeltä täältä Espoosta löytyi muutama kiintoisahko sieni, joille ei oikein löydy sellaista lajiehdotusta joihin olisin itse tyytyväienn… Näytteet ovat kuivumassa odottamaan mahdollisia jatkotutkimuksia, mutta tuodaan ne tänne jos jollakulla olisi ideoita.

Tämä pienehkö tummasävyinen seitikki kasvoi lehtipuiden seurassa suhteellisen kuivapohjaisella paikalla. Lähinnä paikalla oli haapoja ja koivuja. Kasvualusta oletettavasti savensekainen, pellonreuna oli melko lähellä.

Sienellä oli jossain määrin epämiellyttävä tuoksu. Ensimmäinen ajatus oli sen vuoksi mantuseitikki (Cortinarius umbrinolens). Lakin terävä nipukka ja helttojen ja jalan kellanruskeat värisävyt eivät oikein tälle sienelle kuitenkaan sovi. Toisaalta se on liian vähän keltainen ollakseen vaikkapa keltasäieseitikki (C. saniosus). Toisaalta tämä on kyllä selvästi omannäköisensä, joten olisi outoa jos olisi ihan kuvaamaton.

Mantuseitikki on ainoa, joka minulle minulle tutuista lajeista tulee mieleen. Helttapuolen vaaleus sopii ja jalan tuollainen aika tasainen vaalea peite, ei mitään kunnon vöitä. Kieltämättä nipukka ei ole tyypillinen.

Ehkä sitten pidetään oletettuna mantuseitikkinä. Pari täydentävää pikkuhavaintoa:

  • Cortinarius Flora Photographican mantuseitikin ryhmäkuvassa on itse asiassa muutama itiöemä kuvan oikeassa laidassa joilla on aika selkeä nipukka. Niitä on kyllä aika vaikea huomata kun suurin osa itiöemistä on laakeahkolakkisia.
  • CFP:ssä helttojen väriksi sanotaan “ganska mörkt grå- till gulbruna”, Funga Nordicassa “yellowish brown”. Katsoin ehkä liikaa CFP:n kuvaa ja tekstiä ja oletin tämän lajin heltat tummemmiksi.