Pieni ja huomiotaherättävä [Cinara piceae]

Nyt taas paljastan tietämättömyyteni, kun en osaa edes tehdä tämän tarkempaa määritystä. Kyllä kai tällä oli neljä siipeä? Kokoa oli puolisen senttiä ja siivet hauskasti nipussa ja pystyasennossa. Kulki pitkin puuvajan ulkoseinää, mutta kulku näytti todella vaivalloiselta jalat harallaan. Ensivaikutelma oli, että tämä on sairas yksilö. Mutta sen verran se kuitenkin oli koko ajan liikkeessä, että en harmikseni saanut yhtään terävää kuvaa. Lähetän nämä kuitenkin, koska minua kiinnostaisi saada tietää, mikä tämä oli sukujaan. Jonkinlainen muistikuva minulla on, että olisin tänä keväänä nähnyt foorumilla tuollaisen siivet pystyssä olevan hyönteisen, mutta etsintä ei tuottanut tulosta…


Joensuun Kiihtelysvaara 28.6.2018

Olisiko joku kirva kenties?

Rane, osuit naulan kantaan! Suuret kiitokset sinulle. :rose: Eipä minulle tulleet kirvat mieleen, kun tämä oli näkemiini verrattuna valtavan iso. Löysin netistä itselleni ennen näkemättömän saksalaistohtorin sivuston, joka on pullollaan upeita ötökkäkuvia ja muutakin luontoa. Siellä oli täsmälleen saman näköinen musta kirva - jalkojen väriä myöten - merkinnällä Aphididae sp. Sitä voinen minäkin käyttää tässä. Olisin laittanut linkin sinne, mutta hänellä oli niin kovat privacy-ukaasit, että jätän tekemättä. Sivuston löytää kuitenkin googlaamalla arthropodafotos.de. Sen saa myös englanninkielisenä. (Oho, tämähän tuli linkiksi itsestään! No, se ei ole minun vikani. :wink:)

1 tykkäys

Tuli samanlainen vastaan, piti kuvata, kun oli jotenkin epäkirvamaisen iso, että alkoi epäillyttää, onko kirva ollenkaan. Löysin hyvän kirvablogin, sen peruusteella voisi olla Cinara piceae, yksi vähäsiä kuvasta tunnistettavia kirvoja?

Cinara piceae (greater black spruce bark aphid) identification, images, ecology

Hei, Aune! Kiitos yhteydenotostasi ja vinkistä. Olin ilokseni itsekin myöhemmin löytänyt juuri saman mielenkiintoisen sivuston netistä ja tullut samaan johtopäätökseen kanssasi, että kyseessä on Cinara piceae-kirva, jonka isäntäkasvi on kuusi. Suuren kuusen viereiseltä seinältä sen löysinkin. Jostain syystä en vain tullut kertoneeksi asiasta tässä viestiketjussa. :interrobang: :roll_eyes:

Kiva! Kirvani kiipesi kättä pitkin, kun olin hakenut kuusien vieresta nuotioon puita. Kuvani aika ja paikka putosivat edellisesta viestista, sry - Viro, Tiskre, 20.06.18

Kontakt Terttu Sepponen via LAJI.FI-foorumi (laji@discoursemail.com) kirjutas kuupäeval R, 18. jaanuar 2019 kell 09:29:

Cinara piceae on toiseksi isokokoisin kirvalajimme, suuremmaksi kasvaa vain Tuberolachnus salignus.
C. piceae on yksi yleisimmistä, joskin sitä näkee harvoin, koska se viihtyy parhaiten suurten kuusien latvoissa. Huomattava osa kirvalajeistamme on tunnistettavissa hyvistä valokuvista, joten kannattaa kuvata!

1 tykkäys