Pieni kevään ensimmäinen [Theridion sp. pallohämähäkki]

Koko oli max. 3mm. Yritin saada tarkan, hyvän kuvan ja otin niitä kymmenittäin eri valaistusolosuhteissa. Huonoin tuloksin. Saisikohan näistä kahdesta yhteensä mitään tolkkua? Kyse on samasta yksilöstä. Raajojen perusteella tutkin ristikkejä, mutta minkään kuviot eivät täsmänneet. Ei kai se sentään Araneus marmoreus ole?


Joensuun Kiihtelysvaara 16.4.2019

5 pisteen vihje: heimo on Theridiidae eli pallohämähäkit. :slight_smile:

Kiitos vinkistä, Harry! Hyvä, että annat minulle töitä. :wink: Olisikohan Platnickina tincta (kirjopallokki) yhtään lähempänä oikeaa? Kyllä minä pallohämähäkkejäkin katselin, mutta eipä vain osunut silmiin… P. tinctoja näyttää olevan todella kirjavannäköinen joukko. Tällä minun yksilölläni on laajalti mustaa eturuumiissa, mutta takaruumiin mustat läiskät puuttuvat kokonaan.
Edit: Kuinka olisi Theridion mystaceum (hämypallokki) tai joku muu Theridion sp.?

Pudottaisin tinctan pois vaihtoehdoista. Vaihtoehtona mukaan Theridion melanurum. Mikroskooppi auttaisi maaliin.

1 tykkäys

Kiitos, Hannu! Olen samaa mieltä kanssasi tinctan suhteen. Theridion melanurum vaikuttaa kuvaselailun perusteella varsin oikeannäköiseltä ratkaisulta, mutta mikroskooppitutkimuksen puutteessa täytyy siis nimetä Theridion sp. ksi. :slightly_smiling_face: Tosin melanurum näyttää olevan Suomessa hyvin harvinainen, harvinaisempi kuin mystaceum. Ymmärsinkö oikein?

1 tykkäys

En tätä itsekään lajiin asti uskalla määrittää, ja vaihtoehdot ovat minullakin mystaceum/melanurum, joskin mystaceum on näistä selvästi yleisempi, kuten Terttu jo huomasikin.

1 tykkäys