Pieni täysvalkea [Coniopterygidae sp. -vahakorento]

Nyt tuli kuvattua paha! Tämä oli alle 5 mm pituinen. Vain liike ja valkoinen väri kiinnittivät huomioni ukonkellon lehdellä. Minä en osaa päätellä, mistä lähtisin nimeä etsimään, joten turvaudun oitis teihin kanssafoorumilaisiin. Suurella näytöllä olen aavistavinani kolmannessa kuvassa siipiharjanteen alla jotain oranssiin vivahtavaa. Olisiko värikäs peräpää kenties?





Joensuun Kiihtelysvaara 21.6.2023

Verkkosiipinen

Jyri, sinulle tuhannet kiitokset! Olet sinä aika velho! :wink: Puoli tuntia on kulunut postauksestani ja jo tiedän, mistä on kyse, vaikka luulin, ettei tämä selviä koskaan. Laitoin hakuun ‘White Neuroptera’ ja kuvahaku johdatti minut englanninkieliseen Wikipediaan, jossa oli saman eläimen kuva kuin minulla. Siitä sitten Laji.fi -sivustolle, josta vahakorennot (Coniopterygidae) -haulla löytyi Anders Albrechtin ottama samanlainen kuva. Tämän enempää ei tarvinnut, kun osasit johdatella minut pois perhosista. Tunnustan, että olin ensin hieman skeptinen verkkosiipiset -ehdotuksestasi… En ollut kuullutkaan vahakorennoista, joiden siivet eivät olekaan läpinäkyvät.
Edit: Lisään vielä Nature Spot -sivustolta saamaani tietoa. Vahakorennot tuottavat itse tuon nukkamaisen pinnan päälleen. Tarkempi määritys tälle saattaisi löytyä lajeista Conwentzia pineticola/psociformis. Varsinkin ensimmäistä vaihtoehtoa puoltaa löytöpaikka männikön ja ison kotikuusen viereltä.

Ymmärtääkseni ei saa lajilleen ilman mikroskooppia, näitä näkyy nyt olevan liikkeellä, itsekin olen muutamaa kuvannut

1 tykkäys