Pieniä palleroita koivun oksalla

Ovatkohan nämä jotain mikrosieniä? - Kuvattu Naantalin saaristossa 11.2.2020 n. 3-4 vuotta sitten kaadetun koivun juurella.

1 tykkäys

Punanäppy mielestäni. Mikäli lähilajeja ei ole. Hieman haalistuneita, alkaa olla ikää jo.

1 tykkäys

Kiitos, Hokke! - Muistaisin joskus kesällä nähneeni tuollaisia näppyjä läheisen katajan oksilla… mutta taisivat olla tiheämmässä. Kuvan sienet ovat koivun oksalla.

Hei,

kyseessä on todellakin punanäpyn suvuton muoto, joka on luultavasti yksi yleisimmistä sienistämme. Se suvullinen aste on huomattavasti harvinaisempi ja erinäköinen, kuin minikokoisia tummanpunaisia pihlajanmarjaterttuja.

Nectrioita on useita lajeja ja netriamaisia lajeja on useissa suvuissa (Lasionectria, Trichonectria, Hydrobisphaera ym), havupuilla kasvavat ovat eri lajia.

Marja

1 tykkäys

Punanäppy laajassa mielessä kyllä mutta tuskin Necria cinnbarina vaan N. dematiosa. Aidon cinnabarinan anamorfi on jalallinen mutta dematiosan ei. N. dematiosa on Karstenin laji ja saattaa itse asiassa koostua useammasta lajista sekin vaikka niitä ei ole erotettu vielä.

Näin kuvataan cinnabarinan anamorfi:
Sporodochial conidiomata with stipe, superficial on well-developed
stroma, smooth, cerebriform, or tubercularoid, scattered, solitary or
2–4 gregarious, stipitate, pustulate, discoid, or cylindrical-capitate,
up to 700–1600 mm high including stipe, 300–2500 mm wide,
white, whitish yellow to orange, sometimes darker red…

Ja dematiosan:
Sporodochial conidiomata without
stipe, superficial on well-developed stroma, smooth, cerebriform
or tubercularoid, scattered, solitary, rarely caespitose, astipitate,
sessile, pustular, discoid or cylindrical-capitate, up to 200–700
mm high, 250–1000 mm wide, white, whitish yellow to orange,
sometimes brown…

2 tykkäystä

Hei,

olen kyllä nähnyt molempia samalla varrella, siis näitä vaaleanpunaisia tyynyjä ja suvullista astetta, jota olen pitäntänyt N. cinnabarinana. On olevinaan niin itsestään selvää, etten ole viitsinyt edes määrittää. Pitäisi varmaan seuraavan kerran tarkistaa. Tosin kun palaan keräysreissuiltani, minulla tahtoo olla aina jotain mielenkiintoisempaa. Kärsin ylikeräämisen kirouksesta :huoh:

Kiitoksia tarkennuksesta: Marja

1 tykkäys

Tässä on selventäviä kuvia cinnabarina lajikompleksista ja muutakin selvennystä ryhmään

Tyynymäisiä näkee jatkuvasti mutta jalallisia anamorfeja ei ole näistä punanäpyistä tullut koskaan nähtyä.

1 tykkäys