Tästä olen aika varma että se on pajuhytykkä
Mutta tästä en ole varma. Tämä kasvoi lahossa koivunoksassa (oksaläjä metsänreunassa) Alue pohjois-pohjanmaa
Onko tunnistus mahdollista ilman mikroskopointia?
Tästä olen aika varma että se on pajuhytykkä
Eikös ainakin punanäppy muutu tämmöseksi? Ero vaaleanpunaisiin sileisiin “purkkapalloihin” on suuri, mutta täällä olen monena vuonna seurannut sitä muutosta. Ei siis lima- vaan kotelosieni. En tunne näppyjä niin hyvin että osaisin sanoa, onko samassa suvussa muitakin samannäköisiä ja voiko kaikkia määrittää paljain silmin.
Eikös punanäppy ole yleensä yksittäisinä/harvassa ryhmässä eikä tällaisina tiiviinä pallo nippuina?
Sekä että, ks. vaikka tämän havaintoerän 2. välilehdeltä 2. kuva Lajissa: http://tun.fi/JX.1324750. Mutta joku viisaampi osaa sanoa, onko Nectria-suvussa muitakin samannäköisiä.
Punanäpyllä eli punapahkasienellä, Nectria cinnabarina, on sekä yksittäin kasvavia vaaleanoransseja pallukoita joita näkee hyvin yleisesti risuilla että punaisia pallukkakasoja. Nuo yksittäiset pallukat ovat punanäpyn anamorfeja ja pallukkaryhmät sen suvullisesti lisääntyvää muotoa eli teleomorfeja. Usein niitä näkee myös kasvamassa rinnakkain. Tässä runsaasti kuvia kummastakin muodosta
Samantapaisia lajeja on kyllä monia muitakin, esim suvussa Neonectria.
Selvä, kiitos avusta!
Foorumi on osaksi toteutettu VieKas LIFE -hankkeen osana (Finvasive LIFE, LIFE17 NAT/FI/000528). Viekas on haitallisten vieraslajien kartoitukseen, torjuntaan ja tietoisuuden kasvattamiseen keskittyvä hanke, joka on osittain rahoitettu EU Life-ympäristöohjelman tuella. Life on Euroopan unionin rahoitusjärjestelmä, jonka tarkoituksena on kehittää yhteistä ympäristöpolitiikkaa ja lainsäädäntöä tukemalla luonnonsuojelu- ja ympäristöhankkeita eri puolilla Eurooppaa.