Mielestäni tämä oli pursuhopeatäplän kokoinen, mutta ei pursuhopeatäplä. Mikä laji?
Jos pitää veikata. sanoisin orvokkihopeatäplä. Tämä oli tosiaan pieni.
Mielestäni on Ketohopeatäplä, koiras. Olen erottavanani etusiivissä hajusuomujen muodostamat raidat, mitä ei orvokkihopeatäplällä ole. Molemmat on kyllä isohkoja lajeja, mutta en saa itse tuota sopimaan muihin hopeatäpliin.
Juu, kyllä on adippe koiras. Mainittujen koirasjuovien lisäksi lievästi koverat etusiipien ulkoreunat erotuksena aglajaan.
Kerran aikaisemmin olen tavannut pienikokoisen muodon jostakin hopeatäplästä, en muista lajia tarkemmin. Se oli selvästi pienempää kokoa kuin oli yleensä se laji. Se oli selvä havainto, koska normaalikokoista perhosta viereistä lajia oli myös kuvattavissa. Se oli siis tavallista niittyhopeatäplää ja pursuhopeatäplääkin pienempi. En muista enää mikä laji oli silloin kysymyksessä. Siitä otin kuviakin, mutta siltä ajalta ne kuvat eivät ole enää tallessa. Muistelen, että joku asiantuntija sanoi, että esiintyy joskus sellaista pienempää muotoa siitä lajista, mutta en muista enää lajia. Myös tämä oli ketohopeatäpläksi mielestäni pieni - pursuhopeatäplän kokoa silmällä arvioiden. On ilmeisesti koiras ketohopeatäplä, mahdolloisesti tavanomaista pienempää kokoa. Niitä oli siinä useita.
Tässä toinen kuva. Tämä voi olla eri yksilö. Näitä oli useampia. Vasemmalla oleva kasvi saattaa antaa mittakaavaa. Silmään tämä näytti pursuhopeatäplän kokoiselta. Lienee kuitenkin ketohopeatäplä. Muistikuva on, että silloin aikaisemmin oli myös kysymyksessä nimenomaan ketohopeatäplä, mikäli oikein muistan, mutta näin muistelen. Se oli selvästi tavanomaista pienempi. Ne kuvat olen jo hukannut tietokonevaihdon yhteydessä.
On eri yksilö, kun on eri lajikin: orvokkihopeatäplä, Speyeria aglaja.
Niinpä taitaa olla. Nämä perhoset olivat samalla alueella, lähellä toisiaan, ja näyttivät silmään samalta lajilta. Onhan niissä pientä eroa. Erikoinen seikka oli ja on, että nämä näyttivät saman kokoisilta. Etusiiven reuna ei todellakaan ole kovera vaan kupera. Hyvin saman näköisiä ja kokoisia ja kuvattu samassa paikassa. Näyttivät siis myös aivan saman kokoisilta myös. Näissä erehtyy helposti.
Olet ollut tarkka! Minä en edes katsonut sen tarkemmin noita tummia kuvioita!
Kun vähän pitempään on harrastanut, niin niihin silmä tottuu.
ti 19. heinäk. 2022 klo 11.05 Ville Alatalo sivustolta LAJI.FI-foorumi <notifications@laji.discoursemail.com> kirjoitti: